شرکت خودروسازی بیوایدی، بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی چین، در ماه ژوئیه برای نخستینبار در سال جاری میلادی با کاهش تحویل ماهانه خودرو مواجه شد. این افت در شرایطی رخ داد که بازار خودروهای برقی چین تحت تأثیر رقابت شدید قیمتی قرار گرفته و بسیاری از خودروسازان برای حفظ سهم بازار، اقدام به کاهش قیمت محصولات خود کردهاند.
افت فروش بیوایدی پس از ماهها رشد مستمر
بر اساس گزارش ایسنا، بیوایدی در ماه ژوئیه موفق به فروش ۳۴۱ هزار و ۳۰ دستگاه خودرو شد که نسبت به آمار ۳۷۷ هزار و ۶۲۸ دستگاه در ماه ژوئن، کاهش قابل توجهی را نشان میدهد. این افت، نخستین کاهش ماهانه تحویل خودروهای این شرکت در سال ۲۰۲۴ محسوب میشود. این در حالی است که بیوایدی از ابتدای سال با تحویل ۲۹۶ هزار و ۴۴۶ دستگاه در ژانویه، روندی صعودی را تجربه کرده بود.
جنگ قیمت در بازار خودروهای برقی چین
در ماه مه، بیوایدی قیمت چندین مدل تمامبرقی و هیبریدی خود را تا ۳۰ درصد کاهش داد؛ اقدامی که موجی از کاهش قیمتها را در میان سایر خودروسازان چینی به راه انداخت. این رقابت فشرده باعث شد مقامات ارشد چین نسبت به ادامه روند کاهش قیمتها هشدار دهند و خواستار توقف رقابت بیش از حد شوند.
عملکرد سایر خودروسازان چینی در ژوئیه
شرکتهای «لی اتو» و «نیو» نیز در ماه ژوئیه با کاهش تحویل خودرو مواجه شدند. لی اتو ۳۰ هزار و ۷۳۱ دستگاه خودرو تولید کرد که نسبت به ماه قبل ۱۷ درصد کاهش داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افتی ۳۹.۷ درصدی را تجربه کرده است. این دومین ماه متوالی کاهش تولید برای این شرکت محسوب میشود.
نیو نیز با تحویل ۲۱ هزار و ۱۷ دستگاه خودرو در ژوئیه، نسبت به ۲۴ هزار و ۹۲۵ دستگاه در ژوئن، کاهش چشمگیری را ثبت کرد. این افت در تمامی خطوط تولید اصلی این شرکت مشاهده شده و در مقایسه سالانه، ۲.۷ درصد کاهش داشته است.
عرضه مدلهای جدید برای بازگشت به رقابت
در پایان ماه ژوئیه، شرکتهای لی اتو و نیو از مدلهای جدید خود رونمایی کردند. لی اتو مدل شاسیبلند تمامبرقی «Li i8» را در سه نسخه با قیمتهایی بین ۴۴۷۰۰ تا ۵۱۴۰۰ دلار معرفی کرد که قرار است از ۲۰ آگوست تحویل آن آغاز شود.

نیو نیز مدل جدید «L90» را با قیمت پایه ۲۶۵ هزار و ۸۰۰ یوان یا ۱۷۹ هزار و ۸۰۰ یوان با اشتراک باتری عرضه کرده است. تحویل نسخه ششنفره این خودرو از اول اوت آغاز شده و مدل هفتنفره آن برای اواخر سپتامبر برنامهریزی شده است.
در حالی که برخی شرکتها مانند «اکسپنگ»، «شیائومی»، «لیپموتور» و «آیتو» در ماه ژوئیه رشد فروش را تجربه کردهاند، کاهش تحویل در شرکتهای بزرگتر نشاندهنده تأثیر مستقیم رقابت قیمتی بر بازار خودروهای برقی چین است؛ بازاری که همچنان در حال تحول و بازتعریف استراتژیهای فروش و تولید است.