معرفی کردن بدهکاران بیمه به لحاظ کارشناسی کارکردی ندارد
## نظارت بر بدهکاران صنعت بیمه: راهکار جایگزین معرفی آنها
خسروشاهی، رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به پرسشی درباره بدهکاران صنعت بیمه، رویکرد جدید بیمه مرکزی را تشریح کرد. به گفته وی، معرفی بدهکاران به عنوان راهکاری برای وصول مطالبات کارشناسی نیست و ممکن است مشکلات جدیدی ایجاد کند.
به جای فهرست کردن بدهکاران، بیمه مرکزی بر نظارت و کنترل دقیق بر فعالیت شرکت های بیمه تمرکز کرده است. این نظارت با هدف جلوگیری از افزایش بدهی های و کاهش سهم مطالبات در دارایی های شرکت های بیمه انجام می شود.
رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر نقش بیمه مرکزی در نظارت و مقرره گذاری، اعلام کرد که به جای پیگیری مستقیم وصول مطالبات، بر کاهش روند افزایشی مطالبات و کاهش سهم آنها در کل دارایی شرکت های بیمه تمرکز شده است.
بخش قابل توجهی از مطالبات صنعت بیمه به بیمه نامه های قسطی بازمی گردد. بیمه مرکزی بر نظارت بر مطالبات تمرکز دارد تا از افزایش آنها به مقدار نامناسب جلوگیری شود.
خسروشاهی با اشاره به سیستم نظارتی بیمه مرکزی، بیان کرد که در صورت وجود تخلف در شرکت های بیمه، یک کمیته به بررسی موضوع می پردازد و در صورت اثبات تخلف، نمره منفی به آن شرکت تخصیص می یابد. این نمره منفی درجات مختلفی دارد و به شدت تخلف وابسته است.