علیرغم کاهش کلی حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۲۴، صادرات ایران به اروپا با رشد ۵ درصدی همراه بوده است.
بر اساس دادههای یورو استات، حجم تجارت بین دو طرف به چهار میلیارد و ۱۵۰ میلیون یورو رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، سه درصد کاهش نشان میدهد. با این حال، صادرات ایران به اروپا با رشدی ۵ درصدی به ۷۷۳ میلیون یورو رسیده است.
این در حالی است که صادرات اروپا به ایران با کاهش ۴ درصدی به سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون یورو رسیده است. این کاهش در صادرات اروپا به ایران، عمدتا به دلیل کاهش صادرات خودرو و ماشینآلات صنعتی بوده است.
در نگاهی دقیقتر به دادهها، مشاهده میشود که بیشترین گروه کالایی صادراتی از ایران به اتحادیه اروپا، مواد غذایی و دام با رشدی ۲۰ درصدی بوده است. این نشان میدهد که محصولات کشاورزی و غذایی ایران توانستهاند جایگاه خود را در بازار اروپا تقویت کنند.
از سوی دیگر، آلمان همچنان به عنوان اصلیترین شریک تجاری ایران در اروپا باقی مانده است و ایتالیا، هلند و بلژیک نیز در رتبههای بعدی قرار دارند.