تا ۵ سال آینده نیاز به ۳۵۰ جراح مغز و اعصاب در کشور داریم

0

## بحران کمبود جراح مغز و اعصاب در ایران: از رتبه چهاردهم تا خالی شدن ردیف های آموزشی

با وجود نیاز مبرم کشور به جراحان مغز و اعصاب، این رشته با چالش جدی کمبود نیروی متخصص مواجه شده است. در حال حاضر به ازای هر ۷۵ هزار نفر، تنها یک جراح مغز و اعصاب در ایران وجود دارد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته مانند چین، این رشته انتخاب اول بسیاری از پزشکان است.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران با بیان این موضوع که رشته جراحی مغز و اعصاب در ایران به رتبه چهاردهم از کل رشته های تخصصی پزشکی رسیده است، هشدار داده است که در صورت عدم اقدام فوری، ردیف های آموزشی این رشته در آینده خالی خواهند ماند.

یکی از دلایل اصلی این بحران، عدم تمایل نخبگان به انتخاب این رشته است. دلایل این عدم اقبال را می توان به موارد زیر خلاصه کرد:

* **مشکلات مالی و افت ارزش تعرفه ها:** تعرفه های اعمال جراحی مغز و اعصاب در مقایسه با رشته هایی مانند جراحی زیبایی، به شدت ناقص و پایین هستند، به گونه ای که جبران زحمات و هزینه های سنگین این رشته را برای جراحان غیرممکن می کند.
* **جرم نگاری کیفری “قصور محض” پزشکی:** افزایش تعداد پرونده های “قصور محض” در زمینه پزشکی، باعث ایجاد ترس و دلهره در بین جراحان مغز و اعصاب شده است.
* **افزایش پذیرش دستیار تخصصی:** پذیرش تعداد زیاد دستیار تخصصی در این رشته، باعث اشباع بازار و کاهش فرصت های اشتغال برای جراحان جوان شده است.

براساس برنامه ریزی های انجام شده، هدف رسیدن به تعداد یک هزار و پانصد جراح مغز و اعصاب تا سال ۱۴۰۵ است. برای رسیدن به این هدف باید در پنج سال آینده حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ جراح جوان جذب شوند.

این در حالی است که با توجه به مشکلات موجود، جذب نیروی متخصص در این رشته به یک چالش جدید تبدیل شده است. انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران راهکارهایی برای رفع این مشکلات به مسوولان ذیربط ارائه کرده است و امیدوار است که به زودی شاهد حل آنها باشیم.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *