وعده‌های عمل نشده اعتبارسنجی وام خرد

0

## وعده ای که فراموش شد: پرداخت تسهیلات خرد به مردم

در زمستان سال 1400، وزیر سابق اقتصاد، سید احسان خاندوزی، با استناد به دستور رئیس جمهور مبنی بر اعطای تسهیلات خرد به مردم، از طریق اعتبارسنجی به جای وثیقه، بخشنامه ای صادر کرد. این بخشنامه بانک‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد را ملزم به اعطای تسهیلات زیر 100 میلیون تومان به افراد حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر با رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق) بدون ضامن می‌کرد.

با وجود این وعده، بهبود وضعیت پرداخت تسهیلات خرد به مردم، در عمل محقق نشد. پس از پیگیری‌های بعدی، وزیر وقت اقتصاد در بهار 1401، در پاسخ به سوالات پیرامون مشکلات موجود در اعطای تسهیلات بدون ضامن (با اعتبارسنجی)، از تدابیر اتخاذ شده و گفت‌وگوهایی با شرکت اعتبارسنجی ایرانیان، بانک مرکزی و شبکه بانکی برای رفع این مشکلات خبر داد. اما متأسفانه بسیاری از مردم یا رتبه اعتباری در سیستم شرکت اعتبارسنجی ایرانیان ندارند یا به دلیل معوقات گذشته، با وجود پرداخت به موقع بدهی‌ها، رتبه اعتباری پایینی دارند.

**وعده فراموش شده**

با گذشت حدود سه سال از این وعده و رونمایی از مدل جدید اعتبارسنجی در تنها شرکت انحصاری فعال در این زمینه، شاهد هستیم که مردم برای دریافت تسهیلات کمتر از 100 میلیون و حتی 50 میلیون تومان، با چالش‌های قدیمی نظام بانکی، مانند نیاز به ضامن و سایر شرایط سختگیرانه، مواجه می‌شوند.

در حالی که قرار بود با انجام اعتبارسنجی و تنوع وثایق، دریافت تسهیلات کوچک برای امور روزمره و کارگاه‌های کوچک بدون نیاز به ضامن، به واقعیت بپیوندد، این رویا هنوز محقق نشده است.

**امید به آینده**

با توجه به تجربه تلخ سال‌های اخیر، انتظار می‌رود در دولت جدید، تسهیل دریافت تسهیلات خرد توسط مردم، از سوی وزیر اقتصاد، به طور جدی دنبال شود و وعده‌های گذشته فراموش نشود.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *