اتباع غیرمجاز؛ بیماری سل را با خود به ارمغان آورده‌اند

0

## سل در ایران: چالش ها، پیشرفت ها و راهکارها

بیماری سل یکی از چالش های جدی سلامت در ایران است که به ویژه در برخی استان ها به طور چشمگیری شیوع دارد. مطابق با گزارشات، اتباع افغانستانی به ویژه غیرمجاز، گروه عمده ای از مبتلایان به سل در ایران را تشکیل می دهند. این موضوع به دلیل عدم غربالگری و کنترل ورود غیرقانونی آنها به کشورمان رخ می دهد.

با توجه به همسایگی با کشورهای با شیوع بالای سل مانند افغانستان، پاکستان و ترکمنستان، استان های مرزی از قبیل سیستان و بلوچستان، گلستان و ایلام شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد مبتلایان هستند.

**طرح DOTS: راهکاری برای کنترل بیماری**

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اجرای طرح DOTS (درمان مستقیم تحت نظر) تلاش مجدانه ای در کنترل بیماری سل انجام داده است. این طرح شامل ارائه خدمات رایگان تشخیص و درمان به بیماران تحت نظارت دقیق است.

**چالش های تشخیص و درمان**

در گذشته، تشخیص و درمان سل تنها در دو مرکز در تهران انجام می شد. اما با افزایش تعداد مراکز درمانی و خانه های بهداشت در سراسر کشور، دسترسی به خدمات درمانی مانند تست های مقاومت دارویی بهبود یافته است.

**درمان نوین با داروی ترکیبی**

تولید داروی جدیدی که خواص چهار داروی مختلف درمان سل را در خود جای داده است، گامی بزرگ در درمان این بیماری محسوب می شود. این دارو که توسط هندوستان تولید شده است، بیماران را از مصرف چند دارو در روز رها می کند.

**اقدامات آگاه سازی**

وزارت بهداشت با چاپ پوستر ها، برگزاری کنگره ها و اطلاع رسانی در رسانه ها به افزایش آگاهی مردم در مورد بیماری سل و اهمیت مراجعه به موقع به مراکز درمانی تلاش می کند.

**راهکارهایی برای کنترل سل**

برای کنترل سل، اقدامات جدیدی لازم است:

* افزایش کنترل ورود اتباع افغانستانی به ویژه اتباع غیرمجاز به کشور
* تشدید غربالگری در استان های مرزی
* ارائه خدمات بهداشت و درمان با کیفیت بالا در مناطق محروم
* توسعه آگاهی عمومی در مورد بیماری سل و راه های پیشگیری از آن

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *