ملک‌داری بانک‌ها با خلق پول از هیچ!

0

## بانک‌ها، خلق پول و بازار املاک: یک چالش اقتصادی

شاید شما هم تصور کنید که بانک‌ها برای اعطای وام و انجام فعالیت‌هایی مثل سرمایه‌گذاری و خرید املاک از پول سپرده‌های مشتریان استفاده می‌کنند. اما واقعیت چیز دیگری است. بانک‌ها با بهره‌گیری از قدرت «خلق پول از هیچ»، به این اهداف می‌رسند.

این قدرت خلق پول، چطور عمل می‌کند؟ بانک‌ها موظفند درصدی از سپرده‌های مشتریان را به عنوان ذخایر قانونی در ترازنامه خود ثبت کنند. این ذخایر صرفا یک ثبت دفتری است و بانک‌ها نیازی به نگهداری آن به صورت نقدی ندارند. اگر موجودی نقدی کافی برای ثبت ذخایر قانونی وجود نداشته باشد، بانک‌ها می‌توانند آن را از بانک مرکزی به صورت اضافه برداشت دریافت کنند.

اما چطور بانک‌ها می‌توانند ذخایر قانونی خود را تامین کنند؟ جذب سپرده از مشتریان، استقراض از سایر بانک‌ها و یا استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی، از جمله روش‌های تامین ذخایر هستند. جذب سپرده از مشتریان، کم‌هزینه‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای بانک‌های سالم است.

اما گاهی بانک‌ها با استفاده از همین قدرت خلق پول، به خرید املاک و مستغلات می‌پردازند. این کار، ترازنامه بانک‌ها را گسترش می‌دهد، اما استفاده از این قدرت در راه جمع‌آوری اموال غیرمولد، به جای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی، می‌تواند به ضرر رشد اقتصادی کشور باشد.

**ضرورت تدوین قوانین جدید**

برای جلوگیری از سودجویی بانک‌ها در بازار املاک و استفاده بهینه از قدرت خلق پول، ضروری است قوانین و چارچوب‌های جدیدی توسط نهادهای اقتصادی و بانک مرکزی وضع شود. این قوانین باید اطمینان حاصل کنند که قدرت خلق پول بانک‌ها، در جهت رشد و توسعه اقتصادی و تحقق اهداف کلان کشور به کار گرفته می‌شود.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *