مارپیچ قیمت طلای جهانی

0

## طلای جهانی در مسیر صعودی

قیمت طلا در روز سه شنبه با جهشی مثبت آغاز شد. انتشار خبر حملات موشکی ایران به اسرائیل، سرعت رشد قیمت این فلز گرانبها را افزایش داد و رشدی معادل ۱.۱ درصد را به ثبت رساند. اما در روز بعد، روند معاملات طلا به سمت نزولی تغییر کرد.

هرچند تنش‌های ژئوپلیتیک بر قیمت دارایی‌ها تاثیر می‌گذارند، اما عوامل اقتصادی کلان نقش تعیین کننده تری در قیمت گذاری این فلز دارند.

کاهش نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ جهان از ابتدای سال و به ویژه از آغاز فصل تابستان، باعث افزایش قابل توجه قیمت جهانی طلا شده است. تشدید تنش‌ها در منطقه نیز به این روند کمک کرده است. روز سه شنبه، با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد پاسخ موشکی ایران به اسرائیل، قیمت طلا به ۲۶۷۳ دلار رسید. اما قیمت این فلز در روز بعد کاهش یافت و در کانال ۲۶۵۰ دلاری تثبیت شد.

جونی توس، کارشناس بازار طلا، با اشاره به این که تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه می‌تواند باعث افزایش کوتاه مدت قیمت طلا شود، اما دلیل افزایش قیمت طلای جهانی و نقره رابطه‌ای با تنش‌های ژئوپلیتیک ندارد.

او پیش از حمله موشکی ایران به اسرائیل در مصاحبه‌ای با بلومبرگ، عدم واکنش جدی قیمت طلا به تشدید درگیری‌ها را توضیح داد. او گفت: ” عوامل کلان اقتصادی و نرخ بهره نقش مهمی در قیمت گذاری طلا دارند. در نهایت، عوامل اقتصادی کلان هستند که قیمت طلا را هدایت می‌کنند. البته، اخبار منطقه‌ای و نظامی می‌توانند به واکنش‌های تند و سریع منجر شوند. اما در نهایت، علاقه سرمایه گذاران به خرید طلا به عنوان بخشی از سرمایه گذاری خود، تاثیر پایدارتری بر قیمت این فلز گرانبها خواهد داشت.”

او در مورد تاثیر انتخابات آمریکا بر بازارهای جهانی گفت: ” سرمایه گذاران در انتظار هستند که نتایج انتخابات چه تاثیری بر موقعیت مالی ایالات متحده خواهد داشت. انتظار می‌رود که کسری مالی ایالات متحده بدون توجه به نتیجه انتخابات، بدتر شود. این موضوع از افزایش قیمت طلا در میان مدت و بلند مدت حمایت می‌کند.”

## پیش‌بینی قیمت طلا در ۲۰۲۵

گلدمن ساکس روز دوشنبه اعلام کرد که پیش‌بینی خود از قیمت هر اونس طلا را تا اوایل سال ۲۰۲۵ از ۲۷۰۰ دلار به ۲۹۰۰ دلار افزایش داده است. این بانک در یادداشتی اعلام کرد: ” به دلیل افزایش تدریجی نرخ بهره جهانی، تقاضای ساختاری بالاتر بانک‌های مرکزی و مزایای پوشش طلا در برابر ریسک‌های ژئوپلیتیک، ما توصیه خود به خرید طلا در بلندمدت را تکرار می‌کنیم.”

گلدمن ساکس همچنین پیش بینی میانگین قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ را از ۲۳۵۷ دلار به ۲۳۹۵ دلار در هر اونس و چشم انداز سال ۲۰۲۵ خود را از ۲۶۸۶ دلار به ۲۹۷۲ دلار در هر اونس افزایش داد. این بانک اعلام کرد: ” تقاضای کنونی بانک‌های مرکزی و سایر تقاضاهای نهادی در بازار خارج از بورس لندن نشان می‌دهد که خرید طلا، با مشارکت گسترده چین، تا ماه ژوئیه قوی بوده و به طور متوسط، سالانه ۷۳۰ تن (معادل ۱۵ درصد) از تولید سالانه جهانی را به خود اختصاص داده است. این یک ارتقای قابل توجه برای فلز زرد است.”

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *