بازار سیاه بنزین سوپر تکذیب شد

0

## کمبود بنزین سوپر و چالش‌های توزیع: تخلف، بازار سیاه یا زیان؟

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران، در گفت‌وگو با پایگاه خبری “پارسی خبر” به کاهش عرضه بنزین سوپر و چالش‌های توزیع آن پرداخت.

نواز با اشاره به حجم ناچیز ارسال بنزین سوپر به جایگاه‌ها و نرخ بالای تبخیر آن نسبت به بنزین معمولی، اذعان کرد: جایگاه‌داران به دلیل جلوگیری از زیان مالی، هرچه سریع‌تر آن را به فروش می‌رسانند. همچنین، سیستم هوشمند سوخت، امکان تخلف و وجود بازار سیاه را به طور کامل از بین می‌برد.

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به کمبود شدید عرضه بنزین سوپر و نرخ تبخیر بالای آن، جایگاه‌داران تمایلی به ذخیره این فرآورده در مخازن ندارند.

نواز با رد ادعاهای مبنی بر فروش سلیقه‌ای بنزین سوپر توسط کارکنان جایگاه‌ها، خاطر نشان کرد: این ادعا منطقی نیست و خسارت مستقیم آن برای جایگاه بسیار بیشتر از سود احتمالی است.

وی در خصوص احتمال فروش بنزین سوپر ته مخزن، با اشاره به ریسک بالای احتمال خرابی شناور داخل مخزن، تصریح کرد: این موضوع بازار سیاه محسوب نمی‌شود، بلکه یک ریسک ۲۰۰ میلیون تومانی برای جایگاه به همراه دارد، زیرا پایین‌تر بودن سطح فرآورده از شناور می‌تواند به معیوب شدن و خرابی آن منجر شود.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران، با تاکید بر ثبت تراکنش‌های سوخت‌گیری در سامانه هوشمند سوخت، هرگونه فروش فرآورده به دلخواه متصدی سکو را غیرممکن دانست.

نواز، کاهش عرضه بنزین سوپر را عامل بروز خساراتی برای جایگاه‌ها و دارندگان برخی خودروها دانست و بر ضرورت کاهش مصرف بنزین برای ایجاد فرصت تولید بنزین سوپر در پالایشگاه‌ها تاکید کرد. وی مطرح شدن مسائلی مانند بازار سیاه بنزین سوپر را کمکی به حل مشکل ندانست.

نواز در پایان این گفت‌وگو، آمادگی صنف جایگاه‌داران را برای دریافت گزارش‌های مردمی و رسیدگی به آنها جهت صیانت از آبروی صنفی اعلام کرد، اما تاکنون شکایتی در این زمینه واصل نشده است.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *