پردرآمدها در ترازوی مسکن

0

## تبعیض مسکن: ثروتمندان هم ناامید، دهک‌های پایین‌تر در حسرت

در منطقه‌ای که به عنوان محل سکونت ثروتمندان شناخته می‌شود، قیمت هر متر مربع آپارتمان به ارقام نجومی رسیده است. این منطقه که شامل بخش‌هایی از محله‌های لوکس شمال تهران است، شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن است که حتی ثروتمندان را نیز با چالش روبرو کرده است. گزارش‌ها از نبض قیمت فروش آپارتمان در این منطقه نشان می‌دهد، قیمت پیشنهادی هر متر مربع آپارتمان به طور متوسط به رقم ۱۳۷ میلیون تومان رسیده است.

در حالی که قیمت‌ها در محله‌های لوکس و گران این منطقه به حدود ۲۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد، بررسی قدرت خرید ثروتمندان در تهران با توجه به میانگین قیمت فروشنده‌ها و سطح پس‌انداز ماهانه دهک‌های بالای درآمدی، نشان می‌دهد که آن‌ها حدود ۱۷ سال برای رسیدن به خانه رویایی خود باید منتظر بمانند.

این مدت زمان طولانی برای رسیدن به خانه، بیانگر آن است که دسترسی به مسکن برای جمعیت وسیعی از خانوارها، از جمله دهک‌های بالا، با چالش جدی مواجه شده است. شاخص “دسترسی به مسکن” که مدت زمان مورد نیاز برای صاحبخانه شدن با کل درآمد سالانه را محاسبه می‌کند، این واقعیت را به خوبی نشان می‌دهد.

در حالی که در کشورهای موفق این شاخص کمتر از ۱۰ سال است، در تهران این شاخص برای دهک‌های بالای درآمدی به ۱۷ سال رسیده است. این در حالی است که شاخص “انتظار تا مسکن” که قدرت خرید پس‌انداز فرد در مقابل قیمت را اندازه می‌گیرد، برای دهک‌های پایین‌تر در مقایسه با دهک‌های بالاتر به طور قابل توجهی بالاتر است.

##

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *