بازار ممنوعه در ۸ روز

0

## بورس در چنگال بلاتکلیفی

بازار سهام در هفته‌های اخیر به طور چشمگیری در حال رکود و افت است. در حالی که سایر بازارها در حال رشد هستند، بورس با افت شدید ارزش معاملات و خروج پول حقیقی مواجه شده است.

**رکورد کمترین معاملات در 4 سال اخیر:**

در روز یکشنبه گذشته، ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) به رقم ناامیدکننده‌ای کمتر از 648 میلیارد تومان رسید که کمترین میزان در 4 سال گذشته بود. این رقم نشان می‌دهد که اعتماد سرمایه‌گذاران به شدت کاهش یافته و جذابیت بازار سهام برای آنها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

**خروج سرمایه به سمت بازارهای امن:**

پس از ترور سیدحسن نصرالله، شاهد خروج 4 هزار و 164 میلیارد تومان از بورس بودیم. این اتفاق نگرانی و تردید را در میان معامله‌گران به وجود آورد و آنها به سمت بازارهای امن‌تر مانند طلا و ارز سرازیر شدند. در واقع جذابیت صندوق‌های طلا و نرخ‌های بالای پیشنهادی توسط صندوق‌های درآمد ثابت، بازار سهام را به یک گزینه‌ی غیر جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

**نگرانی از ریسک سیاستگذاری و خطرات نظامی:**

افزایش ریسک سیاستگذاری و خطرات نظامی منطقه، سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک‌تر سوق داده است.

**تثبیت بازار سهام در سطح پایین:**

با توجه به ریسک‌های سیاسی، به نظر نمی‌رسد شاخص بورس در کوتاه‌مدت بتواند از این سطح روانی عبور کند و به تثبیت در محدوده‌های بالاتر امیدوار باشد.

**سناریوی خوشبینانه در هاله‌ای از ابهام:**

با وجود وعده‌های حمایتی وزیر اقتصاد، با تشدید تنش‌های منطقه‌ای، بازارهای مالی با نوسانات شدیدتری روبرو شده‌اند. به نظر می‌رسد، انتظارات فعالان بازار سهام از تحقق وعده‌های وزیر اقتصاد برآورده نشده است.

**پایان بازی نقدینگی در بورس:**

در شرایط فعلی، بازار سهام جایی برای جذب پول سرگردان ندارد. عدم ثبات سیاسی، افزایش قیمت ارز و نگرانی‌های سرمایه‌گذاران، از عواملی هستند که سرمایه‌گذاران را به سمت بازارهای کم‌ریسک‌تر هدایت می‌کنند.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *