آبادانی کشور در گرو اصلاح و اجرای عدالت در نظام آموزشی است

0

## تحول در آموزش و پرورش: نیازمند رویکردی نوین

به گزارش حوزه فرهنگ خبرگزاری تقریب، دکتر مسعود پزشکیان در اولین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش دولت سیزدهم، با تأکید بر لزوم اصلاح نظام تعلیم و تربیت کشور، این موضوع را کلید اصلی پیشرفت و آبادانی مملکت دانست. وی با ابراز تأسف از کم توجهی به این امر در سال های گذشته، نقصان در تامین نیازهای آموزش و پرورش و تمرکز بر بخش سخت افزاری را از دلایل این وضعیت نامید.

رئیس جمهور با اشاره به غفلت از نیروی انسانی، محتوا و روش‌های آموزشی به عنوان پایه‌های اصلی آموزش و پرورش، بر اهمیت ارتقای زیرساخت‌های آموزشی و تمرکز بر روش‌های آموزشی جدید به جای رویکرد سنتی تأکید کرد.

دکتر پزشکیان ضرورت تهیه گزارشی دقیق از وضعیت فعلی آموزش و پرورش در همه ابعاد را یادآور شد و به روش های آموزشی نوین و موثر در دنیا که دانش‌آموزان را در فرآیند یادگیری فعالانه دخیل می کند اشاره کرد. وی با تاکید بر اینکه یادگیری صرفاً از طریق معلم و تخته سیاه دیگر کارساز نیست، به آموزش مهارت‌هایی چون کار گروهی، حل مسئله، رقابت در یادگیری و توسعه حس مسئولیت در روش های جدید اشاره کرد.

رئیس جمهور با اشاره به لزوم بکارگیری تکنولوژی‌های نوین در آموزش و پرورش، از هوش مصنوعی تا ابزارهای ارتباطی، بر طراحی بخش تکمیلی آموزش در مدارس در فضای مجازی برای آموزش دانش‌آموزان در خارج از مدرسه تأکید کرد.

دکتر پزشکیان با اشاره به امکان اجرای عدالت آموزشی در سراسر کشور با به کارگیری ابزارهای نوین ارتباطی و آموزشی، نبود مکانیسم آموزش متناسب با اهداف سند تحول بنیادین را یکی از عوامل عدم اجرای موفق این سند دانست.

رئیس جمهور با اشاره به تربیت نخبگان در کشور، فقدان انگیزه و علاقه این نخبگان برای ساختن ایران و عدم وجود بستر مناسب برای حفظ آنها را از موضوعات مهم دانست و این مسئله را متاثر از نوع رفتار ما در ساختار اداره کشور دانست.

دکتر پزشکیان با تأکید بر اهمیت توجه جدی به مراکز تربیت معلم برای ارتقای توانمندی معلمان، ضرورت ایفای نقش هماهنگ کننده و کمک به اصلاح روابط بین بخشی برای ارتقای نظام آموزشی را به عنوان مأموریت شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرد.

در ابتدای این جلسه با ارائه گزارش وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره راهکارهای اجرای سند تحول و نیز اصلاح و ارتقای نظام آموزشی کشور پرداختند.

اجرای عدالت آموزشی، ضرورت ارتقای آموزش در مراکز تربیت معلم، اجرای سند تحول بنیادین، نگاه به صرف منابع در آموزش و پرورش به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت، ضرورت بهره گیری از فناوری‌ها و ابزارهای نوین در ارتقای آموزش، توجه به سطوح مُؤثّر اجتماعی و خارج از حیطه اختیار وزارت آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت و تصمیم گیری قاطع برای رفع کسری بودجه همیشگی آموزش و پرورش از جمله مباحث مطرح شده از سوی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه بود.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *