## معضلی به نام مشاغل سخت و زیان‌آور: حل نشدنی با آیین‌نامه!

احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، به موضوع اصلاح آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور پرداخت. وی با اشاره به جان باختن معدن‌کاران طبس، این اتفاق را نتیجه‌ی ناکارآمدی سیستم دانست و تاکید کرد که نوشتن آیین‌نامه، راه حل این مشکل نیست.

میدری با بیان اینکه آیین‌نامه معادن، به خوبی تدوین شده اما امکان اجرای آن وجود ندارد، به عدم وجود تجهیزات و ماشین‌آلات استاندارد در معادن کشور اشاره کرد. وی با بیان اینکه “اگر در آیین‌نامه بنویسیم که باید استانداردها رعایت شود، اما رعایت نمی شود” ، این مساله را به دلیل اقتصاد کوچک معدن و عدم وجود شرکت‌های متخصص در زمینه دانش فنی و استانداردسازی عنوان کرد.

وزیر تعاون همچنین به هزینه‌های سنگین سازمان تامین اجتماعی و دولت در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور اشاره کرد و گفت: “براساس برآوردی که در سازمان تامین اجتماعی انجام شده این بار مالی بر دوش سازمان است بنابراین هر جایی که امکان دارد شرایط سخت و زیان آور مشاغل تغییر کند ما همکاری می کنیم.”

میدری با بیان اینکه ۸۵۰ هزار بازنشسته از محل مشاغل سخت و زیان‌آور وجود دارد، این آمار را رو به افزایش خواند و اراده‌ی وزارت کار را برای کاهش تعداد کارگران در مشاغل زیان‌آور اعلام کرد. وی بازنشستگی زودهنگام را تنها امتیاز قابل ارائه به این کارگران دانست و به ضرورت تغییر دستمزد و طرح طبقه‌بندی مشاغل در این زمینه اشاره کرد.

میدری در پایان بر ضرورت طبقه بندی مشاغل برای حل این مشکل تاکید کرد و گفت: “برای مشاغل سخت و زیان آور باید طبقه بندی مشاغل انجام شود وگرنه مساله حل نمی شود.”

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *