دامنه نوسان بورس همچنان بر مدار یک درصد

0

## تغییر دامنه نوسان: اقدامی برای کاهش هیجانات بازار سهام

در هفته گذشته، سازمان بورس و اوراق بهادار با تصمیمی مهم، دامنه نوسان تمامی نمادهای سهام، حق تقدم و صندوق های قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس را به مثبت و منفی یک درصد محدود کرد. این تصمیم، در راستای مدیریت نوسانات بازار و جلوگیری از رفتارهای هیجانی و غیرمنطقی در بازار اتخاذ شده است.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که محدود کردن دامنه نوسان به یک درصد، به عنوان راهکاری کوتاه مدت برای مهار نوسانات شدید و جلوگیری از ایجاد صف های فروش یا خرید ناشی از هیجانات زودگذر، مناسب و اثرگذار است.

حمید گنج خانی، کارشناس بازار سرمایه، با تأکید بر این موضوع، گفت: “این تصمیم کمک می کند تا بازار در شرایط بحرانی آرامش بیشتری داشته باشد و سهام داران بتوانند با دیدگاه منطقی تر به معاملات خود ادامه دهند”. او همچنین بر لزوم مدیریت هیجانات سهام داران و فعالان بازار به عنوان یک راهکار کوتاه مدت در شرایطی که ریسک های غیراقتصادی بر بازارهای مالی سایه افکنده است، تأکید کرد.

نتایج نظرسنجی انجام شده در بین بیش از هزار کارشناس و فعال بازار سرمایه نیز نشان می دهد که حدود دو سوم بازیگران بورس معتقدند تا زمان کاهش کامل ریسک های سیاسی، دامنه نوسان می بایست در محدوده مثبت و منفی یک درصد ثابت یا به صورت نامتقارن تعیین شود.

۴۰.۴ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی موافق حفظ وضع موجود و ثابت کردن دامنه نوسان در محدوده مثبت و منفی یک درصد تا کاهش کامل ریسک های سیاسی هستند. نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که ۲۵.۸ درصد موافق بازگرداندن دامنه نوسان به مثبت و منفی ۶ درصد و ۲۳.۷ درصد موافق دامنه نامتقارن هستند.

۱۰.۱ درصد از مشارکت کنندگان در این نظرسنجی هم با بازگشت دامنه نوسان به محدوده مثبت و منفی ۳ درصد موافق بوده اند.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *