«دلالان» بازیگران اصلی بازار خودرو

## صنعت خودروسازی ایران: از انحصار تا رانت

صنعت خودروسازی به عنوان یک صنعت مادر در بسیاری از کشورها محسوب می شود. این صنعت نقش مهمی در اقتصاد و توسعه هر کشور ایفا می کند و سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی و اشتغال را به خود اختصاص می دهد. در ایران نیز این صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سهم قابل توجهی از ارزش افزوده بخش صنعت را به خود اختصاص داده است.

اما در سال های اخیر، صنعت خودروسازی ایران با چالش های جدی مواجه شده است. این صنعت به جای رشد و توسعه، گرفتار انحصار، قیمت گذاری دستوری، کیفیت پایین و مشکلات عدیده ای شده است. این وضعیت به طور مستقیم بر زندگی مردم تأثیر گذاشته و باعث نارضایتی عمومی از وضعیت صنعت خودروسازی شده است.

یکی از مهم ترین چالش های این صنعت، سیاست های غلط در زمینه فروش خودرو است. در سال های اخیر، دولت و نهادهای تصمیم گیر در صنعت خودروسازی، سیاست های متفاوتی را برای فروش خودرو اتخاذ کرده اند. از قرعه کشی گرفته تا سامانه یکپارچه و عرضه در بورس، هر کدام از این روش ها نتایج نامطلوبی به همراه داشته و باعث ایجاد رانت و تشدید مشکلات این صنعت شده است.

یکی از دلایل اصلی این ناکارآمدی، تداوم قیمت گذاری دستوری است. این سیاست نه تنها به نفع تولیدکننده نیست بلکه باعث شده صنعت خودروسازی به نوعی محدود و بدون انگیزه برای رقابت و بهبود کیفیت تبدیل شود.

**آیا عرضه خودرو در بورس می تواند راه حل باشد؟**

برخی از کارشناسان بر این باورند که عرضه خودرو در بورس کالا می تواند راه حل مناسبی برای حل چالش های صنعت خودروسازی ایران باشد. آنها معتقدند که این روش می تواند به شفاف سازی قیمت گذاری و کاهش رانت و انحصار در این صنعت منجر شود.

در حال حاضر، دولت در حال بررسی راه حل های مختلف برای ساماندهی صنعت خودروسازی است. با این حال، به نظر می رسد تغییر در سیاست قیمت گذاری و ایجاد فضای رقابتی در این صنعت ضروری است. برای رسیدن به این هدف نیز نیاز به اجماع و همکاری بین دولت و بخش خصوصی است.

پایگاه خبری پارسی خبر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *