جایگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های سوخت در آستانه تعطیلی

## پایگاه‌های سوخت در آستانه تعطیلی:

**افزایش هزینه‌ها و عدم تناسب نرخ کارمزد، جایگاه‌داران را به مرز نابودی کشانده است.**

همایون صالحی، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران ایران، از مشکلات عدیده جایگاه‌داران در تامین هزینه‌ها و عدم تناسب نرخ کارمزد با هزینه‌های واقعی به شدت انتقاد کرد. وی تصریح کرد: “پرداخت حق‌الزحمه جایگاه‌داران به صورت ریالی و با تعرفه سال گذشته صورت می‌گیرد، در حالی که هزینه نگهداری و تامین قطعات و لوازم یدکی با تعرفه ارزی به نرخ روز محاسبه می‌شود. این نابرابری نه تنها توجیه اقتصادی کار جایگاه‌داران را از بین برده، بلکه آن‌ها را با زیان سنگین مواجه کرده است.”

صالحی همچنین به عدم تعدیل نرخ کارمزد جایگاه‌داران اشاره کرد و گفت: “هفت ماه از سال گذشته می‌گذرد، اما هنوز نرخ کارمزد بر اساس تعرفه سال ۱۴۰۲ محاسبه می‌شود. از سوی دیگر، تمامی هزینه‌های جایگاه‌داران، از جمله حقوق و بیمه کارگران، بیمه حوادث و نظایر آن، براساس تعرفه تورمی سال ۱۴۰۳ پرداخت می‌شود. این موضوع باعث شده تا بسیاری از جایگاه‌داران با اخذ وام از تعطیلی کار خود جلوگیری کنند. گویی هیچکس به این معضل جدی که تهدیدی برای نظام عرضه و تقاضا محسوب می‌شود، توجهی ندارد.”

وی از دستگاه‌های ذی‌ربط، به ویژه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان برنامه و بودجه، درخواست کرد که هر چه سریع‌تر نرخ کارمزد جایگاه‌داران را متناسب با شرایط روز تعدیل کنند. صالحی هشدار داد: “در غیر این صورت، به زودی شاهد التهاب و تعطیلی ناخواسته پی در پی جایگاه‌های عرضه سوخت خواهیم بود.”

**مصرف بنزین بالا: کدام گره کور؟**

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران ایران در ادامه به موضوع افزایش مصرف بنزین در کشور پرداخت و اظهار داشت: “مصرف روزانه بنزین در ایران به طور متوسط به ۱۲۲ میلیون لیتر می‌رسد و یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش، نقصان زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی است. همچنین، مطابق آمار پژوهشی مجلس شورای اسلامی، ۶۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل کشور فرسوده است.”

صالحی با اشاره به تولید خودروهای بی‌کیفیت در داخل کشور، این موضوع را از دیگر دلایل افزایش مصرف بنزین عنوان کرد. وی گفت: “خودروهای تولید داخل مصرف سوخت بالایی دارند و اگر این عامل را در نظر بگیریم، می‌توان گفت که مردم ایران در مصرف بنزین زیاده‌روی ندارند و مشکل در جای دیگری است.”

**کاهش کیفیت بنزین و چالش کسری سوخت**

صالحی همچنین در مورد چالش کسری سوخت به دلیل تبخیر بنزین صحبت کرد و گفت: “بخش کمی از بنزین تحویلی به جایگاه‌داران، قبل از تحویل به دلیل مسائل مختلف مانند میزان اکتان بنزین یا شیوه غیراصولی حمل، تبخیر می‌شود. این کسری علاوه بر سایر زیان‌های جایگاه‌داران، با بی‌اعتنایی شرکت نفت، باعث طلب غرامت از جایگاه‌داران شده است. اگر این موضوع حل نشود، می‌تواند مالکان جایگاه‌ها را ناخواسته در مقابل وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها قرار دهد و باعث چالش شود.”

وی همچنین بر ضرورت تجهیز جایگاه‌های عرضه سوخت به تجهیزات پیشرفته برای حفظ جان مردم تاکید کرد و گفت: “بیشتر قطعات یدکی جایگاه‌های عرضه سوخت از خارج کشور تأمین می‌شوند و به عنوان نمونه، نازلی که با 2 میلیون تومان تهیه می‌شد، امروز حداقل 25 میلیون تومان شده است. این در حالیست که جایگاه‌داران باید بتوانند بهترین تجهیزات را برای جایگاه‌ها تهیه کنند تا خطری جان مردم و خودشان را تهدید نکند.”

پایگاه خبری پارسی خبر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *