دستور ویژه پزشکیان برای مراقبت از بازارها

0

## نوسانات ارزی: مداخله بازارساز و تنش‌های جدید

اخبار حاکی از آن است که رییس جمهور به محض بازگشت از سفر به قطر، دستور ویژه ای برای مداخله در بازار ارز صادر کرد. بر اساس این دستور، وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی مامور شدند تا نظارت و کنترل بازارها را در دست بگیرند.

در پی نوسانات شدید ارزی در روزهای اخیر، فعالان بازار از حضور پرقدرت بانک مرکزی در بازار و افزایش مداخلات ارزی خبر می دهند. گفته می شود بانک مرکزی در حال برنامه ریزی برای مداخله گسترده در بازار است و قرار است ۱۰۰ میلیون درهم نیز در روزهای آینده وارد بازار شود.

کاهش قیمت تتر

با توجه به حضور و مداخله بانک مرکزی در بازار، قیمت تتر نسبت به روز پنجشنبه یک هزار تومان کاهش یافته و به ۶۲ هزار تومان رسیده است. فعالان بازار پیش بینی می کنند که شاهد کاهش محسوس قیمت دلار در معاملات فردا نیز خواهیم بود.

عضو اتاق بازرگانی ایران، سید علی حسینی، معتقد است که جنگ و درگیری در تمام دنیا بر بازارهای مختلف تاثیر دارد، اما نباید فراموش کرد که بانک مرکزی با توجه به سیاست ها و ابزارهای خود، تجربه خوبی در کنترل و مدیریت بازار ارز دارد. وی تاکید می کند که بانک مرکزی می تواند هیجانات بازار ارز را کنترل و مهار کند و قیمت دلار به زودی به اعداد قبلی باز خواهد گشت.

شاهین چراغی، تحلیلگر بازار ارز، با اشاره به نوسانات بازار ارز پس از عملیات “وعده صادق ۲” ایران علیه اسرائیل، گفت: یکی از اقدامات خوب بانک مرکزی این است که شناخت کاملی از اکوسیستم مالی کشور پیدا کرده است. وی ادامه داد: بانک مرکزی به جای تمرکز بر کنترل قیمت اسکناس دلار، بر خود بازار تمرکز کرده است.

چراغی معتقد است که در گذشته مدیران بانک مرکزی تصور می کردند که قیمت گذاری ارز از طریق اسکناسی است که در تهران معامله می شود، در حالی که امروز بانک مرکزی می داند که اکوسیستم تعیین قیمت ارز از طرق مختلفی انجام می شود، مثلا امروز کنترل نرخ درهم در دبی صورت می گیرد. به گفته وی، این نشان می دهد که بانک مرکزی عرضه و تقاضا را به خوبی مدیریت می کند.

با وجود تنش های موجود، نرخ دلار از نیمه های ۵۹ هزار تومان تا نیمه های ۶۲ هزار تومان افزایش یافت که این رقم، رشد چهار تا پنج درصدی را نشان می دهد.

## تنش در قیمت دلار نیما

با این حال، افزایش قیمت دلار نیما که وزیر اقتصاد به آن تاکید دارد، می تواند بر بازار ارز تاثیر منفی داشته باشد. قیمت دلار نیما روز پنجشنبه رکورد جدیدی ثبت کرد و وارد کانال ۴۷ هزار تومان شد. این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی پیشتر از مخالفت با ادامه روند افزایشی این نرخ سخن گفته بود.

وزیر اقتصاد، عبدالناصر همتی، پس از حضور در وزارت اقتصاد، به طور رسمی و مکرر از افزایش نرخ نیما و کاهش فاصله دلار نیما و آزاد دفاع کرده است. در مقابل، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی، بارها اعلام کرده است که دیگر امکان افزایش بیشتر قیمت دلار نیما وجود ندارد.

مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به این موضوع که به هیچ وجه زمان مناسبی برای افزایش نرخ ارز نیمایی به سمت نرخ بازار آزاد نیست، به دولت درباره پیامدهای انجام چنین تصمیمی هشدار داد و گفت: سیاستگذار آشنا به وضعیت اقتصادی و اجتماعی، شوک های مقطعی به اقتصاد و جامعه وارد نمی کند، بلکه کار سیاستگذار مدبر در نظر گرفتن همه شرایط و تبعات و پیامدهاست. اما سیاستگذار غیرمدبر با توجیه انقلاب اقتصادی، اقتصاد را تخریب می کند.

مرتضی افقه، استاد دانشگاه چمران اهواز، نیز گفت: در صورتی که دولت بانک مرکزی را مجبور به افزایش نرخ ارز نیمایی کند، یعنی نرخ ارز نیمایی را به بازار آزاد برساند، قطعاً وارد مسیر بسیار خطرناکی می شویم که عواقب اجتماعی و سیاسی آن بر کسی پوشیده نیست.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *