غلامحسین محمدی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، با اشاره به چالشهای جدی در نظام آموزش مهارتی، اعلام کرد: بنا بر پژوهشهای صورتگرفته، از هر دو نفر جویای کار، یکی فاقد مهارت یا دچار کمبود توانمندیهای شغلی است و بالغ بر ۴۰ درصد فارغالتحصیلان قادر به یافتن شغل مناسب نیستند.
در گفتوگویی تلویزیونی، محمدی ضمن گرامیداشت روز ملی مهارت (ششم مرداد)، از ضعف ارتباط مؤثر میان بخشهای آموزش و بازار کار انتقاد کرد. وی با وجود تأکید بر قدمت ۶۵ ساله آموزشهای فنی در ایران، اذعان داشت که ساختار زیستبوم آموزش مهارتی دچار خلأ تنظیمگری است و همافزایی میان عرضه آموزش و تقاضای شغلی بهدرستی برقرار نشده است.
عدم تطابق آموزشها با نیاز بازار کار
محمدی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ درصد آموزشهای موجود منطبق با اولویتهای بازار نیست، تصریح کرد: این ناهماهنگی موجب شده بخش قابل توجهی از آموزشها بلااستفاده یا کماثر باشد. به گفته وی، مشاغل جهان امروز بهطور عمده (۸۰ درصد) مهارتی هستند و در بسیاری از کشورها بیش از ۷۰ درصد دانشآموزان بهجای مسیر آکادمیک صرف، در مدارس مهارتی و محیطهای ترکیبی آموزش میبینند.
معاون وزیر کار بر این نکته تأکید کرد که در ایران، با وجود وجود ۷۰۰ مرکز دولتی آموزش فنی، بیش از ۱۰ هزار آموزشگاه آزاد، ۷۰۰۰ هنرستان در وزارت آموزش و پرورش و دانشگاههای مهارتی، ضعف هماهنگی و مدیریت باعث شده است این ظرفیت گسترده به بهرهوری واقعی نرسد.
برنامههای دولت برای توسعه آموزشهای کاربردی
محمدی از اختصاص ۱۳۰ مرکز آموزشی برای مشارکت با بخش خصوصی و انجمنهای تخصصی خبر داد و ابراز امیدواری کرد این مدل همکاری بتواند نیازهای واقعی صنایع را تأمین کند. بهعنوان نمونه، وی به تفاهم با انجمن پلیمر اشاره کرد که از طریق سه مرکز تخصصی نیازهای آموزشی حوزه پلاستیک و پلیمر را پوشش خواهد داد.
وی همچنین از راهاندازی مراکز هیأت امنایی با حضور فعالان اقتصادی، مربیان خبره و اصناف در هفته مهارت خبر داد که قرار است در قالب برنامهای چهار ساله، نیمی از مراکز دولتی به مدل اداره مشارکتی منتقل شوند.
هدفگذاری سهم ۵۰ درصدی آموزش مهارتی در برنامه هفتم توسعه
به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای، در برنامه هفتم توسعه، سهم آموزشهای مهارتی از کل آموزشها به ۵۰ درصد خواهد رسید. هرچند وی هشدار داد که افزایش کمی بدون همکاری فراگیر میان دستگاهها و هماهنگی منسجم، نمیتواند اثرگذاری مطلوبی داشته باشد.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: در برخی کشورها سازمان فنی و حرفهای نقشی صرفاً تنظیمگر دارد و وارد اجرا نمیشود؛ ایران نیز باید بهسوی ایجاد زیستبوم منسجم آموزشی حرکت کند تا از دام مدرکگرایی رهایی یابد و به اشتغال پایدار دست پیدا کند.