۱۵ بانک به خودشان ۱۸۸همت وام دادند، به نهضت ملی مسکن هیچ!

0

## بانک‌ها به خودشان ۱۸۸ هزار میلیارد تومان وام دادند، نهضت ملی مسکن را فراموش کردند!

بیش از سه سال از اجرای قانون جهش تولید مسکن می‌گذرد، اما به گفته بانک مرکزی، ۱۵ بانک حتی یک ریال هم در نهضت ملی مسکن تسهیلات پرداخت نکرده‌اند!

شاید این آمار تکان دهنده باشد، اما خبر بد این است که این تعداد در حال کاهش نیست! پیش از این ۱۸ بانک هیچ تسهیلاتی در این طرح پرداخت نکرده بودند، اما اکنون به ۱۵ بانک کاهش یافته است.

**این ۱۵ بانک کدامند؟**

اقتصاد نوین، ایران زمین، گردشگری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سامان، پست ایران، پاسارگاد، آینده، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه. این بانک‌ها در مشارکت نهضت ملی مسکن، که مربوط به زمین‌های دولتی است، عملکرد صفر داشته‌اند.

در این مدت بانک‌ها در مجموع 813.845 میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که در همان زمان، 25 بانک دیگر 2.542.258 میلیارد ریال در بخش‌های مختلف مسکن، از جمله خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، ودیعه مسکن و حوادث غیرمترقبه تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

در بخش مسکن شهری 1.331.026 میلیارد ریال، در مسکن روستایی 594.525 میلیارد ریال و در ودیعه مسکن 535.967 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

**کوتاهی بانک‌ها و جریمه‌های پرداخت نشده**

طبق قانون، بانک‌های متخلف باید جریمه‌ای به دولت بپردازند. این جریمه‌ها باید به صندوق ملی مسکن واریز شوند تا در حوزه ساخت و ساز مسکن استفاده شوند.

با این حال، مدیرعامل صندوق ملی مسکن اعلام کرده است که تا کنون هیچ مبلغی از جریمه بانک‌ها به صندوق واریز نشده است.

**تسهیلات میلیاردی به خودشان**

در حالی که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن کوتاهی می‌کنند، در سال گذشته 91.5 همت به کارمندان خود وام پرداخت کرده‌اند! این آمار با واکنش‌های تندی از سوی مردم روبرو شده است. مردم از اینکه بانک‌ها به خودشان وام‌های میلیاردی می‌دهند و به مردم عادی وام نمی‌دهند، به شدت ناراضی هستند.

**۱۵ بانک صفر در مسکن ملی، ۱۸۸ هزار میلیارد تومان وام به خودشان**

十五家银行在“国民住房建设运动”中没有提供任何贷款,但它们却向自己(员工和下属公司)发放了 188 万亿里亚尔的贷款!

**سؤالات بی‌پاسخ**

چرا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به عنوان مقام ناظر، هیچ برخوردی با بانک‌های متخلف انجام نمی‌دهند؟ تا کی مردم باید برای دریافت وام‌های خرد بانکی، که در قانون نیز آمده است، چندین ماه در رفت و آمد به شعب باشند و در نهایت با جواب رد بانک مواجه شوند؟

چرا ۱۵ بانکی که تاکنون یک ریال هم در نهضت ملی مسکن وام پرداخت نکرده‌اند، از عمل به قانون امتناع می‌کنند؟

آیا مشکلات سامانه تم وزارت راه می‌تواند تنها دلیل کوتاهی بانک‌ها باشد؟ چرا این سامانه برای سایر بانک‌ها مشکل ندارد؟

مردم منتظر برخورد با بانک‌های متخلف در اجرای قانون جهش مسکن و اعلام گزارشات رسمی در این باره هستند.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *