کاهش نوسانات نرخ دلار / قدرت دفاعی پشتوانه اعتماد مردم شد

0

## اعتماد به قدرت دفاعی، دلار را آرام کرد

عملیات “وعده صادق ۲” که در تلافی ترور و شهادت شخصیت‌های مهمی چون اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله و عباس نیلفروشان صورت گرفت، تأثیری قابل توجه بر بازار ارز و احساسات عمومی گذاشت. افزایش اعتماد عمومی به قدرت بازدارندگی موشکی کشور، نوسانات بازار ارز را به طور قابل توجهی کاهش داد.

در پی عملیات وعده صادق ۱، که در بامداد ۲۶ فروردین اجرا شد، نرخ ارز با نوساناتی بیش از ۱۱ درصد مواجه شد. اما در عملیات وعده صادق ۲ که در غروب روز سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ انجام شد، نوسانات به کمتر از ۶ درصد رسید. این کاهش نوسانات به وضوح در نمودار تغییرات قیمت تتر در طول این عملیات قابل مشاهده است.

به نظر می‌رسد با افزایش احساس امنیت و قدرت دفاعی کشور، هیجانات خرید در بازار ارز کاهش یافته و نوسانات به طور قابل توجهی تحت کنترل درآمده است.

البته باید به خاطر داشت که نوسانات جزئی در بازار ارز، پدیده ای طبیعی است که در واکنش به رویدادهای بین المللی رخ می‌دهد. اما با این وجود، نباید از نقش سوداگرانه برخی افراد در تشدید این نوسانات غافل بود. تجربه عملیات وعده صادق ۱ و ۲ نشان داده که با افزایش قدرت دفاعی کشور و اعتماد عمومی، این نوع تحرکات به تدریج کاهش یافته و نوسانات نرخ ارز به سمت ثبات پیش می‌رود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که در چنین شرایطی، حفظ آرامش و هوشیاری در برابر فعالیت‌های سوداگرانه برای جلوگیری از تشدید نوسانات و ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *