کاهش ناترازی بودجه با تخصیص بنزین به هر کد ملی
## تخصیص بنزین به کد ملی: راهی برای مقابله با ناترازی بودجه یا تهدیدی برای مصرف سوخت؟
امیر حیات مقدم، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص چالش ناترازی بنزین و راهکارهای مدیریت آن برای برون رفت از ناترازی بودجه ۱۴۰۴، به بررسی طرح تخصیص بنزین به کد ملی پرداخت.
وی با اشاره به هزینههای گزاف واردات بنزین، از ضرورت یافتن راهکارهایی برای ارائه بودجه بدون ناترازی به مجلس سخن گفت. حیات مقدم با بیان اینکه طرح تخصیص بنزین به کد ملی، نیازمند بررسی کارشناسی دقیق است، تاکید کرد که در صورت اجرای صحیح و کاهش واردات بنزین، از این طرح حمایت خواهد کرد.
این نماینده مجلس با اشاره به احتمال افزایش مصرف سوخت به دنبال تخصیص سهمیه بنزین به همه افراد دارای کد ملی، حتی بدون خودرو، بر لزوم بررسی دقیق این طرح با آمار و اطلاعات دقیق تاکید کرد. به گفته وی، در حال حاضر افراد دارای چندین خودرو، سهمیه بنزین زیادی دریافت می کنند، در حالی که افراد فاقد خودرو از این سهمیه محروم هستند.
حیات مقدم با اشاره به چالشهای احتمالی طرح تخصیص بنزین به کد ملی، به موضوع اتباع خارجی مقیم کشور و احتمال سوءاستفاده از این سهمیه اشاره کرد. وی بر ضرورت جلوگیری از تبعات منفی این طرح بر مصرف سوخت، از جمله افزایش مصرف سوخت به دلیل تخصیص سهمیه به افرادی که خودرو ندارند و سوءاستفاده احتمالی از این سهمیه، تاکید کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مزایای احتمالی این طرح، از جمله شفافیت بیشتر در تخصیص و مصرف بنزین و امکان رصد دقیقتر مصرف، بیان کرد: “اگر این طرح به درستی اجرا شود و از جنبه های آماری و فنی دقیق بررسی شود، می تواند به کاهش واردات بنزین و همچنین بهینه سازی مصرف سوخت کمک شایانی کند”.
حیات مقدم در ادامه تاکید کرد: “ما با هر طرحی که منجر به کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از ناترازی در بودجه کشور شود، موافقیم. اما این طرح ها باید از نظر فنی و اجرایی به گونه ای طراحی شوند که هم مصرف را کاهش دهند و هم عدالت در توزیع منابع برقرار شود”.
وی بر لزوم همکاری نزدیک دولت و مجلس برای یافتن راهکارهایی برای کاهش واردات بنزین و هزینه های ناشی از مصرف بی رویه سوخت تاکید کرد.
نماینده حوزه انتخابیه امیدیه، بندرماهشهر و هندیجان در پایان با تاکید بر لزوم انجام کار کارشناسی دقیق در مورد این طرح، اظهار کرد: “اجرای این طرح نیازمند بررسی های دقیق آماری و نظارتی است. ما باید بدانیم که چه تعداد خودرو در کشور وجود دارد و چگونه می توان مصرف بنزین را کنترل کرد. در غیر این صورت، این طرح ممکن است به نتایج معکوس منجر شود و مصرف سوخت در کشور افزایش یابد.”
امیر حیات مقدم در پایان گفت: “مجلس و دولت باید با همکاری نزدیک در این زمینه کار کنند تا از اجرای موفق طرح های مدیریت مصرف سوخت اطمینان حاصل شود و بودجه کشور نیز از ناترازی رهایی یابد.”