تهران، ایران – رئیس مرکز عملیات اضطراری شهر تهران با تشریح ویژگیهای ضروری برای شماره امدادی واحد، پیشنهاد کرد که شماره ۱۱۹ به عنوان گزینه نهایی برای این طرح ملی در نظر گرفته شود. این طرح که مدتهاست در دست بررسی و اقدام است، هدف یکپارچهسازی شمارههای تماس با سازمانهای امدادی مختلف از جمله اورژانس (۱۱۵)، هلال احمر (۱۱۲)، آتش نشانی (۱۲۵) و اورژانس اجتماعی (۱۲۳) را دنبال میکند تا در شرایط بحرانی، شهروندان بدون سردرگمی بتوانند با نهاد مربوطه تماس بگیرند.
پدرام قودجانی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص ویژگیهای مطلوب برای این شماره واحد اظهار داشت: مهمترین ویژگی این شماره باید تعادل در سهولت شمارهگیری آن باشد؛ به گونهای که نه آنقدر ساده باشد که به اشتباه شمارهگیری شود و نه آنقدر پیچیده که در شرایط اضطراری زمانبر باشد.

وی افزود: همچنین، ترجیحاً دو رقم از این شماره سه رقمی باید یکسان بوده و با رقم سوم فاصله داشته باشد تا به خاطر سپردن و شمارهگیری آن آسانتر شود.
رئیس مرکز عملیات اضطراری شهر تهران با اشاره به نمونههای بینالمللی گفت: در حال حاضر در کشورهایی مانند ژاپن از شماره ۱۱۹، در آمریکا از ۹۱۱ و در اتحادیه اروپا از ۱۱۲ به عنوان شمارههای اضطراری استفاده میشود.
قودجانی با تاکید بر الگوبرداری ایران از کشور ژاپن در بسیاری از زمینهها و خالی بودن شماره ۱۱۹ در حال حاضر، تصریح کرد: با توجه به این موارد، پیشنهاد ما این است که شماره امدادی واحد یا همان شماره طرح SOS، شماره ۱۱۹ باشد.
وی همچنین به تنظیمات اضطراری موجود در بیشتر تلفنهای همراه اشاره کرد که در حال حاضر بر روی شماره ۱۱۲ تنظیم شده است و افزود: در صورت تعیین شمارهای دیگر برای دستگاههای امدادی، لازم است این تنظیمات نیز در آینده بهروزرسانی شود تا شهروندان بتوانند به راحتی با شماره واحد امدادی تماس بگیرند.
پیشنهاد استفاده از شماره ۱۱۹ به عنوان شماره امدادی واحد، با توجه به ویژگیهای مورد اشاره و تجربه موفق کشورهای دیگر، میتواند گامی مهم در راستای تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات امدادی در مواقع ضروری باشد. انتظار میرود با نهایی شدن این طرح و اطلاعرسانی مناسب، سردرگمی در شرایط بحرانی کاهش یافته و سرعت و کارایی ارائه خدمات امدادی افزایش یابد.