پذیرش و ثبتنام ۲۳۰هزار دستگاه خودروی فرسوده در مراکز اسقاط
در سال ۱۴۰۲، روند اسقاط خودروهای فرسوده در ایران شتاب قابل توجهی گرفت. بر اساس اعلام رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، بیش از ۷۲ هزار دستگاه خودرو در این سال اسقاط شدند که نشان از افزایش ۲۵ درصدی نسبت به مجموع چهار سال گذشته دارد. پیش از این، در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۷۰۰۰، ۱۳۰۰۰، ۲۰۰۰۰ و ۲۰۰۰۰ خودرو اسقاط شده بود. از مجموع ۲۳۰ هزار خودروی فرسوده ثبت نام شده، ۱۸۰ هزار دستگاه به طور کامل اسقاط و گواهی آن تایید شده و فرآیند اسقاط ۵۰ هزار دستگاه دیگر نیز در جریان است.
این افزایش قابل توجه در اسقاط خودروها، پس از تصویب و اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو در خرداد و بهمن ۱۴۰۱ و به ویژه ماده ۱۰ آن که به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده میپردازد، رخ داده است. با این حال، با توجه به برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۳ که پیشبینی میشود ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر از برنامه محقق شود (حدود ۱,۲۰۰,۰۰۰ دستگاه) و کاهش تولید خودروهای مونتاژی با داخلیسازی کمتر از ۴۰ درصد (حدود ۳۵۰ هزار دستگاه)، نیاز به گواهی اسقاط خودروها تغییر میکند.
با احتساب نیاز به چهار گواهی اسقاط برای هر خودروی داخلی معمولی و دو گواهی برای خودروهای مونتاژی و وارداتی (با توجه به رتبه انرژی و قیمت، برای خودروهای وارداتی با قیمت بالای ۱۵ هزار یورو، ۱.۵ تا ۱.۷۵ گواهی مورد نیاز است)، در صورت رعایت کامل ضوابط، حدود ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار گواهی اسقاط در سال ۱۴۰۳ لازم بود. اما تخصیص گواهی اسقاط در سه ماهههای اول، دوم و سوم سال ۱۴۰۳ به ترتیب به ازای هر ۱۶، ۸ و ۴ خودرو بوده است. در مجموع، برای تولیدات سال ۱۴۰۳ حدود ۱۶۰ هزار گواهی اسقاط مورد نیاز برآورد شده است. با توجه به اسقاط حدود ۲۳۰ هزار خودرو و تولید میانگین سه گواهی اسقاط برای هر خودرو، تاکنون حدود ۷۰۰ هزار گواهی اسقاط تولید شده است. بنابراین، با توجه به میزان اسقاط تا پایان آبان ماه، تنها به ۵۰ هزار گواهی اسقاط تا پایان سال نیاز داریم. تولید مازاد بر این میزان، منجر به انباشت گواهیهای اسقاط بدون استفاده خواهد شد و نیازمند تدابیر جدید قانونگذار برای مصرف این مازاد است.