نیاز اعتبار ۲۴ همتی برای آزادراه قائم‌شهر – ساری

بزرگراه فیروزکوه- قائمشهر- ساری، شاهرگ حیاتی مازندران به سوی تهران

هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، در جریان بازدید از پروژه‌های عمرانی استان مازندران، از پیشرفت قابل توجه احداث بزرگراه فیروزکوه به قائمشهر و ساری خبر داد. این پروژه که به عنوان نخستین اتصال بزرگراهی مرکز مازندران به پایتخت محسوب می‌شود، به صورت چهاربانده در حال اتمام است و بخش عمده آن هم اکنون زیر بار ترافیک قرار دارد. پل سفید به طول ۶۰۰ متر، به‌عنوان چالش اصلی این مسیر در حال تکمیل است.

وی با تاکید بر اهمیت ترانزیتی این مسیر به‌عنوان تنها راه ارتباطی جنوب به شمال کشور برای تردد وسایل نقلیه سنگین، بر ضرورت تکمیل تقاطع‌ها، دوربرگردان‌ها و زیرگذرهای مسیر برای تسهیل تردد اشاره کرد. تمام پیمانکاران بخش‌های باقیمانده این پروژه تعیین شده‌اند و در حال حاضر، تامین اعتبارات مورد نیاز برای تملک اراضی، اصلی‌ترین مانع پیش روی پروژه است.

این آزادراه ۴۵ کیلومتری با مشارکت ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی بنیاد تعاون وزارت دفاع در حال احداث است و عملیات اجرایی آن از ۱۸ ماه پیش آغاز شده است. تاکنون ۱۵ کیلومتر از مسیر آزادسازی شده و عملیات خاکبرداری و ساخت ابنیه در ۷ کیلومتر اولیه در جریان است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نیروی انسانی و ۷۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در این پروژه مشغول به کار هستند و تلاش برای یافتن منابع مالی جدید برای سهم دولت در حال انجام است.

پیشرفت فیزیکی این پروژه تاکنون به ۱۳ درصد و آزادسازی اراضی به ۳۵ درصد رسیده است. هزینه تقریبی تملک اراضی ۳ هزار میلیارد تومان و هزینه اجرایی کل پروژه حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

بازوند با اشاره به جایگاه این آزادراه در کریدور شرق به غرب کشور و نزدیکی آن به بندر امیرآباد و کشورهای اوراسیایی، بر اهمیت تکمیل این مسیر برای افزایش ترانزیت بین‌المللی تأکید کرد. صرفه‌جویی سالیانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین و کاهش ۴۵ دقیقه‌ای زمان سفر نسبت به مسیر فعلی، از مزایای این پروژه حیاتی برای استان مازندران است.

پایگاه خبری پارسی خبر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *