مدیریت ناترازی بنزین با تکیه بر تاکتیک اعطای سهمیه به نفر
## تخصیص بنزین به جای افزایش قیمت: راهکاری برای مدیریت ناترازی؟
امیر حیات مقدم، نماینده مردم امیدیه، بندر ماهشهر و هندیجان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفتگویی با خبرنگار مهر، چالشهای موجود در تامین بنزین و طرحهای پیشنهادی برای مدیریت ناترازی این فرآورده سوختی را بررسی کرد.
حیات مقدم با تاکید بر اهمیت اجرای طرح تخصیص بنزین به افراد به جای افزایش قیمت آن، این طرح را راهکاری مؤثر برای کنترل ناترازی بنزین و مدیریت میزان مصرف توصیف کرد.
او با اشاره به مشکل قاچاق بنزین و گازوئیل در کشور، این پدیده را نیازمند توجه ویژه دانست و بر ضرورت مبارزه همزمان با قاچاق این دو فرآورده سوختی برای کنترل ناترازی بنزین تاکید کرد. او ابراز نگرانی کرد که تاکنون تلاشهای مؤثری برای مقابله با قاچاق صورت نگرفته است، در حالی که این مسئله یکی از چالشهای اصلی در زمینه تامین بنزین به شمار میرود.
نماینده مردم امیدیه با اشاره به اینکه تخصیص بنزین به کد ملی میتواند به عنوان یک راهکار تاکتیکی برای حل مشکلات موجود مورد استفاده قرار گیرد، بر ضرورت توجه به ریشههای قاچاق و مبارزه جدی با آن تاکید کرد. او هشدار داد که در صورت عدم مبارزه با قاچاق، هرگونه برنامهریزی در زمینه تخصیص بنزین، بدون نتیجه خواهد بود.
حیات مقدم همچنین به بحث یارانههای پنهان بنزین اشاره کرد و با انتقاد از عدم مدیریت صحیح این یارانهها، خواستار تدوین راهکارهایی برای توزیع عادلانه و مؤثر این یارانهها به منظور جلوگیری از قاچاق و بهرهمندی تمام اقشار از آن شد.
در پاسخ به اینکه آیا طرح تخصیص بنزین به کد ملی به تنهایی میتواند مشکل ناترازی را حل کند، حیات مقدم تصریح کرد که این طرح به تنهایی راهحل نهایی نیست، اما میتواند به کاهش ناترازی کمک کند. او بر ضرورت استفاده از این طرح به عنوان ابزاری در کنار سایر راهکارهای مدیریت بنزین تاکید کرد.
او در ادامه با اشاره به توزیع نابرابر یارانه پنهان بنزین در کشور، خواستار مدیریت این یارانهها و جلوگیری از تخصیص بدون حساب و کتاب آن شد. او بر اهمیت بهرهمندی همه اقشار از این یارانه و جلوگیری از مصرف بی رویه آن توسط برخی گروهها تاکید کرد.