شاخص‏‌های ارزی در مسیر اصلاح؟

0

## بازار ارز تهران تحت تاثیر تنش‌های منطقه‌ای

در هفته گذشته، بازار ارز تهران تحت تاثیر افزایش تنش‌های منطقه‌ای شاهد رشد تقاضا و افزایش نرخ ارز بود. با این حال، خطبه‌های نماز جمعه تهران در روز جمعه 13 مهر، به نظر می‌رسد تا حدودی فضای ریسک‌پذیری در بازار را تعدیل کرده است.

معاملات ارزی بازار تهران به طور معمول به تحولات منطقه‌ای واکنش نشان می‌دهد. این امر قابل پیش بینی است، چرا که به طور کلی ریسک مناقشات نظامی در هر نقطه از دنیا بر بازار تاثیر می‌گذارد. در چند ماه اخیر، ایران در زمینه تنش‌های منطقه‌ای رویکرد محتاطانه‌ای را در پیش گرفته بود.

پس از شهادت اسماعیل هنیه در تهران، تحلیلگران با پیش‌بینی واکنش احتمالی ایران، انتظار داشتند که نرخ ارز افزایش پیدا کند. اما این اتفاق رخ نداد و ریسک‌ها در معاملات تخلیه شدند. پس از شهادت سید حسن نصرالله نیز بازار به سمت ریسک‌های جنگی پیش رفت. در شامگاه سه‌شنبه، پس از انجام عملیات “وعده صادق 2″، روند افزایشی نرخ ارز شدت بیشتری به خود گرفت.

یکی از دلایل این امر احتمال شکل‌گیری سلسله واکنش‌های نظامی میان ایران و رژیم صهیونیستی بود. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند خطبه‌های فرمانده کل قوا در نماز جمعه 13 مهر، تا حدودی رویکرد ایران در رابطه با مناقشات منطقه‌ای را مشخص کند.

با وجود تعطیلی بازار در روز جمعه، بررسی روند قیمت تتر (معادل مجازی دلار) نشان داد که سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه 13 مهر تاثیری مثبت بر بازار گذاشته است. قیمت تتر در روزهای پنجشنبه و جمعه حوالی رقم 63 هزار و 600 تومان بود، اما بلافاصله بعد از پایان یافتن نماز جمعه در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا حوالی ساعت 2 بعد از ظهر روز جمعه به رقم 62 هزار و 400 تومان رسید.

از مهم‌ترین نکات سخنان رهبری در نماز جمعه 13 مهر، مساله عدم تعلل و عدم شتابزدگی بود. به عقیده کارشناسان، این حرف به بازار نشان داد که ایران اقدامی که منجر به گسترش درگیری‌ها شود، انجام نمی‌دهد، اما هرگونه تهدیدی به سرعت پاسخ داده خواهد شد. در نتیجه بخشی از ریسک‌های موجود در بازار تخلیه شد.

با شروع رسمی معاملات در روز شنبه، باید دید که آیا افت ارزش تتر به دلار نقدی سرایت خواهد کرد یا خیر؟

در روزهای انتهایی هفته گذشته، افزایش سطح ریسک‌های نظامی زمینه ساز رشد قابل توجه نرخ ارز در معاملات ارزی شد. قیمت دلار آزاد که در معاملات روز چهارشنبه حوالی رقم 62 هزار و 450 تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشیده بود، در بازار روز پنجشنبه با رشد هزار و 100 تومانی به نیمه کانال بالاتر رسید. قیمت یورو آزاد نیز در معاملات نقدی روز پنجشنبه رشد ارزش چشمگیر هزار و 500 تومانی را تجربه کرد و در رقم 70 هزار و 200 تومان معامله شد.

با توجه به تغییر روند بازار در معاملات غیر نقدی روز جمعه، احتمال جبران رشد قیمت‌های ذکر شده در بازار روز شنبه وجود دارد. همچنین قیمت سکه طلا طرح جدید در معاملات عصر روز پنجشنبه با رشد یک میلیون و 45 هزار تومانی خود در کانال قیمتی 48 میلیون تومانی و رقم 48 میلیون و 745 هزار تومان معامله شد.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *