رونمایی از کتاب “خواهران در آن سوی مرزها”

0

## سفارت ایران در زیمبابوه: گرامیداشت زنان و روایت مشترک ایرانی و آفریقایی

در مراسم اختتامیه مسابقه داستان‌نویسی و رونمایی از کتاب “خواهران در آن سوی مرزها” (Sisters across borders)، سفیر جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه، “عباس نوازانی” به نقش زنان در جامعه ایران و آفریقا پرداخت. نوازانی این پروژه را فرصتی برای تبادل خلاقانه و همکاری‌های عمیق‌تر بین دو کشور دانست. او با اشاره به داستان‌های زنان ایرانی و آفریقایی که با چالش‌های زندگی روبرو شده‌اند و الهام‌بخش نسل‌های آینده هستند، بر اهمیت این روایت مشترک تاکید کرد.

نوازانی با رد تبلیغات غرض‌آمیز رسانه‌های غربی علیه زنان ایرانی، به حضور فعال و پررنگ زنان ایرانی در همه زمینه‌های اجتماعی با حفظ ارزش‌های دینی و عفت اشاره کرد. او همچنین به جنایات رژیم صهیونیستی علیه زنان فلسطینی ابراز تأسف کرد و این اقدامات را تاسف بار و جنایتکارانه خواند. نوازانی از سکوت برخی دولت‌ها در برابر این جنایات انتقاد کرد.

حمید بختیار، رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه، این رویداد را نقطه عطفی در تقویت همکاری‌های مشترک در حوزه فرهنگی و هنری دانست. او به موضوعات مختلفی که در آثار ادبی و روایت‌های هنری زنان ایرانی و زیمبابوه به تصویر کشیده شده‌اند، اشاره کرد و به تأثیر این آثار بر خوانندگان اشاره داشت.

بختیار با توضیح پس‌زمینه این رویداد، به تمرکز مسابقه بر داستان‌های موفق زنان ایرانی و آفریقایی و همچنین به نمایش واقعیت‌های تلخ زندگی زنان فلسطینی تحت بمباران رژیم صهیونیستی اشاره کرد. او هدف از انتشار این کتاب را مستندسازی این دستاوردها و تقویت گفت‌وگو میان ملت‌های مختلف دانست.

بختیار ابراز امیدواری کرد که این کتاب آگاهی در مورد توانمندسازی زنان از طریق فرهنگ‌های پویا را افزایش دهد و روایت‌ها و دیدگاه‌های آنان در زمینه جنسیت، فرهنگ و توسعه اجتماعی-اقتصادی را به اشتراک بگذارد.

ثبانی ملیلو، هماهنگ‌کننده شبکه نویسندگان زن آفریقا، این پروژه کتاب را فرصتی برای نزدیک‌تر شدن زیمبابوه و ایران از طریق نوشته‌های ادبی دانست. او از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از این پروژه مشترک تشکر کرد.

زهرا سادات میرهاشمی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا(س)، به بیان دستاوردهای زنان ایرانی و معرفی ظرفیت‌های دانشگاهی ایران پرداخت.

در این رویداد، اعضای شبکه حمایت از نویسندگان زن آفریقا، هنرمندان، شاعران، علاقه‌مندان به ادبیات، موسیقیدانان و دانش‌آموزان مدارس مختلف نیز حضور داشتند.

این مسابقه، تلاشی مشترک بین رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه و شبکه حمایت از نویسندگان زن آفریقا، با همکاری اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که با هدف تقویت همکاری و تبادل فرهنگی و تشویق نویسندگان و هنرمندان، به منظور آشنایی با زن مسلمان و معرفی جایگاه زنان در جامعه ایران و همچنین در راستای همبستگی با زنان در فلسطین اجرا شد.

در این مسابقه مشترک، بیش از ۱۵۰ اثر در سه حوزه داستان نویسی، شعر و نقاشی دریافت شد. سپس تیمی از استادان به داوری آثار پرداخته و فهرستی کوتاه از ۲۰ داستان کوتاه و شعر ارائه دادند.

همچنین، ۹ اثر برای چاپ در کتاب انتخاب و به تمامی برگزیدگان گواهینامه و جوایزی اهدا شد.

کتاب “خواهران در آن سوی مرزها” از دو بخش تشکیل شده که بخش اول به نگاه اسلام به زن و خانواده و دستاوردهای ایران پس از انقلاب در حوزه زنان می‌پردازد و در بخش دوم داستان‌های برگزیده مسابقه مشترک، منتشر شده است.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *