دوای درد بازار مسکن؛ الزام تکمیل «سامانه خودنویس» در دولت چهاردهم

0

## کابوس اجاره نشینان با افزایش قیمت مسکن

از زمستان گذشته، بازار مسکن با افزایش قیمت مواجه شده است و این روند در ابتدای سال جاری نیز ادامه یافت. نزدیک شدن به فصل نقل و مکان، این کابوس را برای اجاره نشینان تشدید کرد و بسیاری از آنها را ناامید و دل سرد کرد.

قدرت خرید مردم به دلیل گرانی روزافزون کاهش یافته و این امر باعث شده تا فاصله میان قیمت مسکن و توانایی پرداخت اجاره بها برای اکثر افراد عادی، بسیار زیاد شود. در این شرایط، آرزوی خروج از رکود و خرید خانه برای بسیاری از مستاجران به یک رویا تبدیل شده است. در مقابل، شاهد رونق معاملات تهاتری رهن و اجاره در آینده نزدیک خواهیم بود.

رئیس جمهور سابق، در مناظره انتخاباتی خود، وعده ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال اول دولت سیزدهم را داده بود. با وجود این وعده، برنامه نهضت ملی مسکن با ناکامی مواجه شد و رویاهای بسیاری از مستاجران به باد رفت. اکنون این مسئولیت مهم بر دوش دولت چهاردهم افتاده است تا با تکمیل واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن، به وعده های داده شده عمل کند.

در کنار این وظیفه، دولت باید سامانه املاک و مستغلات را نیز به طور کامل اجرا کند. داوود بیگی نژاد، نایب رئیس اتحادیه املاک، با اشاره به قانون جهش تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی را متولی این سامانه می داند.

به گفته وی، سامانه املاک و مستغلات از سال 1388 فعالیت خود را آغاز کرده و اطلاعات ارزشمندی در آن ذخیره شده است. اما در حال حاضر، این سامانه با چالش هایی مواجه است و مشاوران املاک با یک سامانه ناقص خدمات رسانی می کنند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، در گفتگو با مهر، برخی از مشکلات سامانه خودنویس را بیان کرد. عدم انتقال اطلاعات از سامانه ایران و املاک به سامانه خودنویس، تمدید قراردادها را با مشکل روبرو کرده است.

همچنین، احراز هویت در سامانه خودنویس از طریق پیامک انجام می شود و این سامانه هیچ مسئولیتی در برابر صحت و عدم صحت اسناد برعهده نمی گیرد.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *