در ساختن مدرسه برای دانش‌آموزان مناطق محروم از کارگری هم ابایی نداریم

0

## تحقق عدالت آموزشی با همت و مشارکت همگانی

رئیس جمهور در جلسه ای با وزیر آموزش و پرورش، ضرورت ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور به ویژه در مناطق محروم را مورد تاکید قرار داد. وی با اشاره به وجود مدارس کانتینری، مدارس سنگی، مدارس با تراکم بالای دانش آموزی و کمبود فضاهای آموزشی مناسب، این معضل را نشانه ای از محرومیت آموزشی در برخی مناطق کشور دانست.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد مدیران در این زمینه، آینده کشور را وابسته به کیفیت آموزش و پرورش دانست و گفت: “ما باید با ایجاد فضاهای آموزشی مناسب برای تمام دانش آموزان در سراسر کشور و تغییر شیوه های منسوخ آموزشی، عدالت آموزشی را محقق کنیم. این امر علاوه بر آبادانی دنیا و آخرت، آینده کشور را نیز تضمین خواهد کرد.”

دکتر پزشکیان با ارائه چهار اصل عدالت، تعامل بین بخشی، مشارکت مردمی و بهره‌گیری از تکنولوژی مناسب، به ضرورت ایجاد ساختار استانی، شهرستانی، شهری و بخشی برای اجرای طرح عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: “در بخش تعامل بین بخشی، بهره‌گیری از ظرفیت مسئولان استانی، ائمه جمعه، شوراهای شهر، شهرداری‌ها و حتی مدیران و معلمان مدارس بسیار مؤثر و حائز اهمیت است. دولت استانداران را موظف به حمایت از این طرح و تجمیع ظرفیت‌ها خواهد کرد و مسئولان استانی و مدیران مناطق آموزشی هرکدام به سهم خود باید مسئولیتی در این زمینه به عهده بگیرند.”

وی در ادامه، استفاده بهینه از مشارکت عمومی در کنار کمک نهادهای حمایتی نظیر بسیج سازندگی، بنیاد برکت، بنیاد علوی و سایر دستگاه‌ها را از دیگر راهکارهای مؤثر در تحقق این طرح برشمرد و افزود: “استفاده از کمک مردم و مشارکت عمومی علاوه بر تسریع در پیشبرد کارها، موجب تقویت سرمایه اجتماعی برای نظام و کشور خواهد شد چرا که مردم خود را در ساختن و آبادانی کشور سهیم می‌دانند.”

رئیس جمهور همچنین بر ضرورت ایفای “مسئولیت اجتماعی” دستگاه‌های اجرایی مختلف، شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی و انبوه سازان در تأمین مالی این طرح تاکید کرد و گفت: “رصد روزانه اجرای طرح با هدف بررسی میزان هماهنگی دستگاه‌ها و پیشرفت کار بر اساس جدول زمان‌بندی حداکثر یک ساله از دیگر الزامات اجرای این طرح است.”

دکتر پزشکیان با بیان اینکه مشروط کردن تحقق چنین طرح‌هایی به تأمین بودجه و اعتبارات دولتی منجر به نتیجه نخواهد شد و به ثمر نخواهد رسید، تاکید کرد: “تحقق عدالت آموزشی نیازمند تغییر نگاه و عملکرد مدیران است و با پشت میز نشینی محقق نخواهد شد. همه مدیران باید آستین خود را بالا بزنند. ما نیز در ساختن مدرسه برای دانش آموزان مناطق محروم از کارگری کردن هم ابایی نداریم و اگر چنین نگاهی در مدیران ما نهادینه شود کارهای بسیار بزرگی رقم خواهد خورد.”

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *