مدیریت دولتی صنعت خودرو، ریشه اصلی مشکلات این بخش است. رضا علیزاده با انتقاد از دخالت مستقیم دولت در تولید و تجارت خودرو، بر این باور است که دولت نقش ناظر و سیاستگذار باید داشته باشد نه تولیدکننده. به گفته وی، تصدیگری دولت در این صنعت، نه تنها منجر به کارایی نشده، بلکه زمینه را برای فساد و سوءاستفاده فراهم کرده است. اختصاص بودجهی کلان برای واردات خودروهای خارجی نیز در حالی که تعادل عرضه و تقاضا برقرار نیست، باعث سودجویی دلالان و ضرر تولیدکنندگان و مردم خواهد شد. این وضعیت تا زمانی که دولت از نقش مدیریتی خود کنارهگیری نکند و به جای آن بر نظارت و هدایت صحیح این صنعت تمرکز نکند، ادامه خواهد داشت. تا زمانی که عرضه خودرو با نیاز بازار همخوانی نداشته باشد، چرخه معیوب واسطهگری و افزایش قیمتها ادامه پیدا خواهد کرد.
مطالب دیگر :
بازار ارز توافقی از خروج سرمایه جلوگیری می کند؟
ثبات اقتصادی، کلید اصلی رونق بازار ارز: بررسی چالشها و راهحلها عباس آرگون، عضو هیئت رئیسه اتاق تهران، در تحلیل جدید خود از وضعیت بازار ارز، بر لزوم همخوانی نرخ ارز با واقعیتهای اقتصادی تاکید کرد. به باور وی، تمرکز صرف بر نرخ اسمی ارز، گمراه کننده است و نرخ…
مهاجرانی: متعهد به اتمام طرح نهضت ملی مسکن هستیم
## خانهای برای همه: دولت چهاردهم به دنبال مشارکت با بخش خصوصی در صنعت ساختمان است در همایشی با عنوان “چشم انداز صنعت ساختمان”، پفاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم، بر تعهد دولت به همکاری نزدیک با بخش خصوصی در صنعت ساختمان تأکید کرد. او با اشاره به اینکه دولت چهاردهم…
تورم در انتظار لایحه بودجه تقدیمی دولت
## بودجه ۱۴۰۴ و شوک درمانی ارزی: فشاری بر سفره مردم؟ لایحه بودجه ۱۴۰۴، با رویکردی جدید در سیاستهای ارزی، نگرانیهای بسیاری را در میان مردم و کارشناسان اقتصادی به وجود آورده است. بر اساس این لایحه، 3 میلیارد دلار از ارز تخصیصی به کالاهای اساسی کاسته شده و به…