ثبات بازار ارز همزمان با نمایش اقتدار ایران

0

## نوسانات ارزی: هیجانی زودگذر یا نشانه‌ای از ناپایداری؟

در پی تنش‌های نظامی و امنیتی اخیر در منطقه، بازار ارز با نوساناتی مواجه شده است. نرخ دلار در بازار غیررسمی به اوج ۶۲ هزار تومان رسید، اما به سرعت به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت. این نوسانات که به نظر می‌رسد در اثر واکنش هیجانی بازار به رویدادهای اخیر شکل گرفته است، به گفته کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، چندان پایدار نخواهد بود.

کارشناسان معتقدند که با توجه به مدیریت مناسب بانک مرکزی در یک سال گذشته، بازار ارز به ثبات قابل توجهی دست یافته است. عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل می‌گوید: “بازار ارز با مدیریت مناسب بانک مرکزی در یک سال گذشته توانسته به ثبات قابل توجهی دست یابد و اتفاقات سیاسی- امنیتی اخیر التهاب شدیدی را ایجاد نخواهد کرد.” او تاکید می‌کند که بانک مرکزی با تقویت زیرساخت‌ها، با اقتدار از میدان نبرد نظامی پشتیبانی می‌کند.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، با اشاره به ثبت تراز مثبت تجاری کشور، می‌گوید: “با توجه به آماری که گمرک اعلام کرده، وضعیت تجارت خارجی ما با احتساب نفت، بیانگر آن است که دست بانک مرکزی برای دخالت در بازار و رفع هیجانات موقت بازتر از قبل است. در نتیجه می‌توان انتظار داشت بانک مرکزی با ورود مؤثر به بازار اجازه نخواهد داد که این نوسانات بیش از یک هفته بطول انجامد.”

سید یوسف حسینی، رئیس پیشین کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران، نیز با اشاره به عملکرد مثبت بانک مرکزی در کنترل نوسانات ارزی در سال اخیر، می‌گوید: “این‌بار هم با توجه به شهادت سید حسن نصرالله انتظار می‌رفت که بازار ارز دچار نوسان شدید شود اما نشد و در حال حاضر نیز با عملیات اخیر ایران اتفاق عجیب و خاصی رخ نمی‌دهد و قیمت‌ها بعد از آرام شدن اوضاع، کاهش خواهد یافت.”

به نظر می‌رسد که بازار ارز با وجود نوسانات اخیر، تحت کنترل بانک مرکزی قرار دارد و این نوسانات به زودی فروکش خواهد کرد. تجربه نشان داده است که نوسانات بازار ارز در گذشته نیز، اغلب هیجانی و زودگذر بوده و به طور معمول به سرعت به حالت عادی بازگشته است.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *