ثبات بازار ارز باوجود تنش‌های مختلف یک دستاورد بزرگ است/ قیمت دلار بزودی به پله قبلی برمی‌گردد

0

## ثبات بازار ارز، پیش‌شرطی برای توسعه

**محسن سجادی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید، در گفتگو با پارسی خبر، ثبات بازار ارز را پیش‌شرطی برای توسعه اقتصادی کشور خواند.**

سجادی با اشاره به وابستگی بسیاری از کالاهای وارداتی و صادراتی کشور به نرخ ارز، تأکید کرد که ثبات بازار ارز نقشی حیاتی در رشد اقتصادی ایفا می‌کند. وی با اشاره به ثبات نسبی نرخ ارز در سال ۱۴۰۲، علی‌رغم وجود تنش‌های سیاسی و امنیتی، این ثبات را حاصل مدیریت مناسب و افزایش درآمدهای ارزی دانست.

وی با اشاره به افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی ایران در سال‌های اخیر و رسیدن تراز تجاری کشور به مثبت ۱۷ میلیارد دلار، این موضوع را به عنوان عاملی مؤثر در ثبات بازار ارز عنوان کرد.

سجادی همچنین نقش بنیادی تولید و صادرات را در تقویت بازار ارز و ارزش پول ملی مهم دانست. به گفته وی، رشد اقتصادی حاصل از افزایش تولید و صادرات، باعث تقویت ارزش پول ملی و ثبات در بازار ارز می‌شود.

وی با اشاره به کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی در سال ۱۴۰۲، این اقدام را در کنار مدیریت مناسب بازار ارز، از عوامل مهم در حفظ ثبات نرخ ارز دانست. با این حال، سجادی هشدار داد که کاهش رشد نقدینگی در شرایط رکود اقتصادی ممکن است خطرات جدیدی را به دنبال داشته باشد و باید با محدودیت‌هایی همراه باشد تا به اقتصاد کشور آسیبی وارد نکند.

وی در خاتمه به اهمیت نظارت بر منابع و مصارف ارزی و پرهیز از تعیین دستوری نرخ ارز تاکید کرد.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *