تجهیز پمپ‌بنزین‌ها به کارت‌خوان‌های متنوع

اختلال گسترده در سیستم پرداخت الکترونیکی بنزین در نوزدهم آبان ماه، نگرانی‌هایی را در خصوص وابستگی بیش از حد به یک بانک ایجاد کرد. حدود یک سوم جایگاه‌های سوخت کشور به دلیل نقص فنی در کارت‌خوان‌های بانک ملت، با مشکل جدی در پرداخت الکترونیکی مواجه شدند. سیستم هوشمند سوخت به‌طور کامل فعال بود، اما 30 تا 40 درصد جایگاه‌ها که تنها از کارت‌خوان‌های بانک ملت استفاده می‌کردند، با چالش جدی روبرو شدند. شهروندان ناچار به پرداخت نقدی، استفاده از روش‌های جایگزین زمان‌بر مانند کارت به کارت، یا مراجعه به جایگاه‌های دیگر شدند.

اگرچه این مشکل ظرف کمتر از 24 ساعت برطرف شد، اما این رویداد زنگ خطری برای تکیه صرف بر یک سیستم پرداخت بود. بسیاری از جایگاه‌داران، به تقلید از 60 تا 70 درصد همکاران خود که از تنوع در سیستم‌های پرداخت برخوردار بودند، اقدام به تجهیز جایگاه‌های خود به کارت‌خوان‌های دیگر بانک‌ها کردند.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، برای ارتقای پایداری سیستم و رضایت مشتریان، اقدام به مذاکره با سایر بانک‌ها برای ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی کرده است. کرامت ویسکرمی، مدیرعامل این شرکت، در گفتگو با رسانه‌های وزارت نفت اعلام کرد که با ارسال دعوت‌نامه به همه بانک‌ها، مذاکرات برای ارائه دستگاه‌های پرداخت مطابق با استانداردهای شرکت آغاز شده است.

بانک ملی به عنوان یکی از اولین پاسخ دهندگان، قرارداد همکاری امضا کرده و متعهد به نصب 6000 دستگاه کارت‌خوان جدید در جایگاه‌های سوخت شده است. نصب این دستگاه‌ها طی دو هفته آتی آغاز خواهد شد و به این ترتیب هر جایگاه به دو سیستم پرداخت از دو بانک مختلف مجهز خواهد شد. این اقدام ایجاد پشتیبان و جلوگیری از اختلالات گسترده در آینده را تضمین می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از جایگاه‌ها پیش از اجرای این طرح، به صورت موقت از کارت‌خوان‌های دیگر بانک‌ها استفاده کرده‌اند و همین امر باعث شد تا اختلال کوتاه مدت روز گذشته در سیستم بانک ملت، تاثیر قابل توجهی بر توزیع بنزین نداشته باشد.

پایگاه خبری پارسی خبر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *