مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان اعلام کرد که با آغاز عملیات اجرایی ساخت یک مدرسه ۶ کلاسه در روستای کهک شهرستان زهک و تخصیص بیسابقه ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای سال ۱۴۰۴، محرومیت از فضای آموزشی استاندارد دیگر نباید سهم کودکان این استان باشد.
میثم لکزایی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان، در حاشیه مراسم آغاز به کار ساخت این مدرسه، از اهمیت حیاتی توسعه فضاهای آموزشی استاندارد در مناطق مرزی و کمبرخوردار سخن گفت. این مدرسه ۶ کلاسه با زیربنای ۸۱۲ متر مربع، با مشارکت یک خیر نیکاندیش ساخته خواهد شد تا گامی بلند در مسیر ارتقاء عدالت آموزشی در این منطقه برداشته شود.
لکزایی با قدردانی از حاج آقای مافی، خیر نیکاندیش، اظهار داشت: “امروز محرومیت از مدرسه دیگر نباید سهم کودکان سیستانوبلوچستان باشد و همراهی انسانهای شریف و دغدغهمند نظیر ایشان، چراغ امید را در دل دانشآموزان این سرزمین روشن نگه داشته است.” او تأکید کرد که مدرسه جدید با رعایت آخرین استانداردهای فنی و آموزشی ساخته خواهد شد تا فضایی مناسب و ایمن برای تحصیل دانشآموزان فراهم آورد.
وی افزود که خیرین مدرسهساز نقشی کلیدی در ترسیم افق روشن آینده دانشآموزان ایفا میکنند و نام آنها در حافظه تاریخی آموزش و پرورش استان ماندگار خواهد ماند.

اولویتبندی مناطق محروم و افزایش سرانه فضای آموزشی
لکزایی ضمن قدردانی از همکاری مسئولان محلی، مجمع خیرین مدرسهساز و مجموعه آموزش و پرورش زهک، خاطرنشان کرد که توسعه فضاهای آموزشی در نقاط دورافتاده همچنان یکی از اولویتهای جدی این اداره کل است و برای تحقق آن، از همکاری تمامی نیکوکاران استقبال میشود.
او همچنین به دیدار اخیر خود با رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و مهارتی سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره کرد و خبر خوش تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرحهای عمرانی آموزشی در استان طی سال ۱۴۰۴ را اعلام کرد. این تخصیص بیسابقه، نویدبخش تحولی عظیم در فضای آموزشی استان است و افق روشنی برای تحقق عدالت آموزشی تا سال آینده ترسیم میکند.
این اعتبار در راستای طرح ملی نهضت توسعه عدالت آموزشی و پرورشی هزینه خواهد شد و اولویت اجرای آن با مناطق کمبرخوردار، مرزی و دارای کمبود فضای استاندارد آموزشی است.
به گفته لکزایی، سرانه فضاهای آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی استان از ۳.۳ به ۳.۹ متر مربع افزایش یافته است. این پیشرفت، نتیجه تلاشهای مستمر و مشارکت فعال مردم در طرحهایی است که با شعار “یک ایران برای آموزش و پرورش” در حال اجراست.
بهرهوری از ظرفیتها و چالشهای پیشرو
مدیرکل نوسازی مدارس استان بر لزوم آسیبشناسی دقیق و احصاء نیازها در جانمایی و ساختوساز پروژهها تأکید کرد. وی گفت که با استفاده از آمار و اطلاعات موجود، باید از حداکثر ظرفیت برای ایجاد فضا و تعریف کلاسهای درس متناسب با تراکم جمعیتی مناطق بهره برد. ارائه آمار دقیق از فضاهای آموزشی، منجر به افزایش بهرهوری و استفاده صحیح از این فضاها خواهد شد و میتوان با یک برنامهریزی اصولی، نیازهای مناطق را تأمین کرد.
لکزایی همچنین به اهمیت بهرهگیری از ظرفیتهای منطقهای در حوزه صنعت و اقتصاد در توسعه فضاهای آموزشی اشاره کرد و پیشنهاد داد که از ظرفیت جشنواره خیرین مدرسهساز و مشارکت خیرین بومی و منطقهای نیز بهرهبرداری شود.
وی یکی از مقولههای مهم در فرآیند اجرایی شدن نهضت توسعه فضاهای آموزشی را تأمین زمین در مناطق و روستاها دانست و خواستار قرار گرفتن این موضوع در دستور کار تمامی شهرستانها شد.
با اشاره به کسب رتبه نخست استان در جذب مشارکت خیرین و جشنوارههای مدرسهسازی در میان استانهای کشور، لکزایی بر هنر مدرسهداری به عنوان مؤلفهای مهم در کنار ساختوساز مدارس تأکید کرد. او خواستار استفاده صحیح از فضاهای ایجاد شده و نگهداری و حفظ آنها پس از تکمیل و ساخت شد.
در پایان، مدیرکل نوسازی مدارس استان بر نظارت صحیح و انعکاس چالشها و خلأهای احتمالی در مجموعه شهرستان به اداره کل نوسازی مدارس تأکید کرد. او همچنین تدوین سند توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی در قالب توسعه سواحل مکران را یک ضرورت دانست و اعلام کرد که مجموعه نوسازی مدارس استان در این زمینه همراه و پشتیبان خواهد بود. این اقدامات نشان از یک رویکرد جامع و متعهدانه برای رفع محرومیت آموزشی در سیستان و بلوچستان دارد.