کاهش قیمت جهانی نفت/ برنت ۷۷ دلار و ۵۳ سنت شد

0

## بازار نفت در انتظار هفته ای پر نوسان

قیمت نفت در معاملات روز جمعه چندان تغییری نداشته است، اما در آستانه یک افزایش هفتگی قابل توجه قرار دارد. چشم سرمایه گذاران به خاورمیانه دوخته شده است و نگرانی از تشدید درگیری ها و تأثیر آن بر جریان نفت این منطقه، بازار را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

هر بشکه نفت خام برنت امروز با 9 سنت (0.12 درصد) کاهش به 77 دلار و 53 سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 8 سنت (0.11 درصد) کاهش به 73 دلار و 63 سنت معامله شد.

با این حال، هر دو شاخص نفتی در آستانه افزایش تقریبا 8 درصدی قیمت در این هفته قرار دارند.

افزایش نگرانی ها در مورد مختل شدن عرضه نفت از خاورمیانه، به همراه خوش بینی نسبت به تأثیر مثبت محرک های اقتصادی اخیر چین و افزایش تقاضا در این کشور، تا حدودی بازار را به سمت رشد سوق داده است.

برخی تحلیلگران معتقدند با وجود احتمال تشدید جنگ در منطقه، تأثیر این درگیری ها بر عرضه نفت خاورمیانه محدود خواهد بود.

از آنجایی که خاورمیانه یک سوم عرضه نفت جهان را در اختیار دارد، احتمال حمله مستقیم به تأسیسات نفتی ایران به نظر بسیار کم است. تحلیلگران بر این باورند که چنین حمله ای بیشتر شرکای بین المللی رژیم صهیونیستی را خشمگین خواهد کرد و تأثیر چندانی هم بر درآمد ایران نخواهد داشت.

در همین حال، ظرفیت مازاد تولید اوپک نیز تا حدودی نگرانی ها در مورد مختل شدن عرضه و افزایش قیمت نفت را خنثی کرده است.

اخبار مثبت از لیبی نیز بر بازار تأثیر گذاشته است. شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرده است که درگیری ها بر سر رهبری بانک مرکزی این کشور حل شده و میادین نفتی و پایانه های صادراتی آن بازگشایی می شوند. این خبر به پایان بحران تولید نفت در لیبی که تا حد زیادی این صنعت را تحت تأثیر قرار داده بود، امیدوار کننده است.

ایران و لیبی هر دو عضو اوپک هستند. ایران علی رغم تحریم های آمریکا در سال 2023، 4 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. تولید نفت لیبی نیز در سال گذشته میلادی به 1.3 میلیون بشکه در روز رسید.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *