وضعیت ناترازی در بانک‌های کشور

0

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با بیان اینکه ۹۰ درصد تامین مالی اقتصاد کشور توسط شبکه بانکی انجام می‌شود، درباره چالش ناترازی در نظام بانکی توضیحاتی ارائه داد. او با اشاره به اینکه عمده بار تامین مالی بر دوش نظام بانکی است، ناترازی را شامل دو بخش ناترازی نقدینگی و ناترازی در بدهی و دارایی عنوان کرد.

محمدپور با تاکید بر اینکه عمده ناترازی‌ها در نظام بانکی از نوع نقدینگی است، این ناترازی را ناشی از تعهدات وجوه نقدی بانک‌ها عنوان کرد و تاکید کرد که با اقدامات اصلاحی قابل حل است. او همچنین گفت: بیش از ۷۰ درصد بانک‌ها در زمره ناتراز قرار نمی‌گیرند و با برنامه بانک مرکزی و اقدامات اصلاحی، وضعیت آنها به سمت تراز تغییر خواهد کرد.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با اشاره به شاخص کفایت سرمایه به عنوان مهمترین شاخص در ارزیابی ناترازی بانک‌ها گفت: ۱۰ بانک دارای شاخص کفایت سرمایه ۸ درصد و بیشتر هستند و ۱۱ بانک دارای شاخص کفایت سرمایه مثبت ولی زیر ۸ درصد هستند.

او با بیان اینکه ۸ بانک دارای شاخص کفایت سرمایه منفی هستند و باید برای بهبود این شاخص اقدام کنند، گفت: عوامل ایجاد ناترازی در بانک‌های دولتی و خصوصی متفاوت است و باید به صورت جداگانه تحلیل و بررسی شوند.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با اشاره به دلایل عمده ناترازی در بانک‌ها گفت: رابطه مالی دولت با شبکه بانکی، شکل‌گیری بانک‌های خصوصی در بستر نامناسب، رابطه مالی بانک مرکزی با بانک‌ها و شرایط داخلی خود بانک‌ها از جمله این دلایل هستند.

او همچنین بیان کرد: نظام بانکی به عنوان آخرین حلقه حل مسائل دیده می‌شود و در نهایت، ناترازی سایر بخش‌های اقتصادی در بانک‌ها نمود پیدا می‌کند.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ناترازی نظام بانکی زیر ۷۰۰ همت است، گفت: بخش عمده‌ای از این ناترازی به دلیل تحمیل شدن ناترازی سایر بخش‌های اقتصادی از طریق دولت به بانک‌ها است.

او همچنین به ماده ۸ برنامه هفتم توسعه اشاره کرد که وضعیت مطلوب شاخص‌های اقتصاد کلان مانند تورم، اضافه برداشت، کفایت سرمایه و… را به صورت تفصیلی بیان کرده است.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با بیان اینکه در این برنامه دو بحث اصلی در خصوص شبکه بانکی وجود دارد، گفت: انطباق بانک‌ها با استانداردها چه از منظر کفایت سرمایه و چه از منظر اضافه برداشت‌ها در طول برنامه هفتم از جمله این بحث‌ها هستند.

او با تاکید بر اینکه اضافه برداشت‌ها در طول برنامه باید هر سال ۲۰ درصد کم شود و در نهایت صفر شود، گفت: بانک‌ها دو ماه فرصت دارند تا برنامه‌های خود را در این زمینه ارائه دهند.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی دو ماه فرصت دارد تا برنامه را ابلاغ کند، گفت: پس از آن بانک‌ها دو ماه فرصت دارند تا مجمع فوق‌العاده خود را برگزار و افزایش سرمایه را انجام دهند.

او با تاکید بر اینکه همه بانک‌هایی که کفایت سرمایه آنها زیر ۸ درصد است باید برنامه ارائه دهند، گفت: حتی اگر کفایت سرمایه بانکی مثبت مثلا حدود ۶ درصد هم باشد، آن بانک نیز باید برنامه خود را به بانک مرکزی ارائه دهد.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با اشاره به اینکه حدود ۱۶ تا ۱۷ بانک باید برنامه اصلاح ناترازی ارائه دهند، گفت: تا زمان حاضر، ۶ تا ۷ بانک برنامه‌های خود را ارائه داده‌اند و چنانچه در مهلت قانونی این برنامه ارائه نشود، بانک مرکزی موظف است خود راساً مجمع عمومی بانک را برگزار کند و افزایش سرمایه با روش‌های مختلف صورت گیرد.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با بیان اینکه این فرآیند ۶ ماه زمان نیاز دارد، گفت: از فرصت دو ماهه بانک مرکزی برای ابلاغ برنامه‌های ارائه شده بانک‌ها باقی مانده است.

او با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز اجرای تکلیف برنامه هفتم نداریم، گفت: در صورت عدم اجرا با یک نظام بانکی مواجه خواهیم بود که قدرت اعتباردهی و تسهیلات‌دهی که به نوعی بازوی کمکی نظام تولید کشور است هم از دست خواهد رفت.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با اشاره به اینکه یکی از مقدمات رفع ناترازی شبکه بانکی افزایش سرمایه بانک‌های دولتی است، گفت: بانک‌ها حتما باید تامین منابع لازم را برای افزایش سرمایه از روش‌های مختلف و با ابزارهای مختلف فراهم کنند؛ چرا که بخش مهمی از نظام تامین مالی اقتصاد کشور را این بانک‌ها به دوش می‌کشند.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی نیازمند کمک تمامی قوا و دستگاه‌های مسئول است، گفت: برای رفع آن نیز باید از تمام ظرفیت‌های مجلس، قوه قضائیه، دولت و سایر سازمان‌ها استفاده شود.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با اشاره به رویکرد بانک مرکزی در برخورد با بانک‌های ناتراز گفت: رویکرد اول احیا و ساماندهی بانک‌های ناتراز است و در واقع متمایل هستیم بانک ناتراز با ابزارها و روش‌های مختلف تراز و ساماندهی شود.

او با بیان اینکه برای این کار در سال‌های اخیر، برنامه‌هایی تحت عنوان برنامه اصلاح و ساماندهی به بانک‌های ناتراز ارائه شد، گفت: برخی بانک‌ها با عمل کردن به این برنامه هم از منظر نقدینگی هم از منظر دارایی- بدهی به بهبود شاخص‌های احتیاطی نزدیک شدند.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با بیان اینکه راهبرد دوم انحلال و توقف بانک است، گفت: سال گذشته سه موسسه را به روشی منحل کردیم که ناترازی موجود در آن بانک به بانک‌های دیگر منتقل نشود.

او با تاکید بر اینکه انحلال، یک برنامه اقتصادی است، گفت: اگر قواعد اقتصادی حکم کند، انحلال بانک و موسسه اعتباری پیش از آسیب بیشتر به اقتصاد انجام خواهد شد.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با اشاره به بخش زیادی از ناترازی بانک‌ها که در صورت‌های مالی بانک وجود دارد، گفت: این ناترازی به دلیل به روز نبودن ارزش دارایی‌های بانک است در حالی که عمده بدهی‌های بانک‌ها یعنی سپرده‌های مردم دارای ارزش به روز شده هستند.

او با بیان اینکه دارایی‌ها به ویژه دارایی‌های از جنس املاک و مستغلات به روز نبوده ولی با ارزش‌گذاری مجدد می‌توان برخی بانک‌ها را از ناترازی خارج کرد، گفت: قاعدتا گزینه بعدی در خصوص بانک‌هایی که با همه این اقدامات به سمت اصلاح حرکت نکنند حتما مانند اقداماتی که در سال گذشته در خصوص انحلال سه موسسه انجام دادیم خواهد بود.

معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی با اشاره به ابزارهای برنامه هفتم و قانون بانک مرکزی که برای نظارت بهتر این بانک فراهم کرده است، گفت: ابزارهایی همچون توقف و انحلال که در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است، حتما در مورد بانک‌هایی که به سمت اصلاح حرکت نکنند به کار گرفته می‌شود.

او خاطرنشان کرد: امیدواریم با رفع ناترازی در شبکه بانکی، این شبکه همچنان به تامین مالی نظام تولید و رشد اقتصادی کشور ادامه دهد.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *