نرخ جدید برای نانوایان برکت ندارد

0

## نان سنگک در مازندران، در آتش بی‌برکتی می‌سوزد!

در جامعه ایرانی، “نان” همیشه جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانواده‌ها داشته است. دولت با هدف تامین قوت غالب مردم، یارانه‌ای برای آرد و نان در نظر گرفته است، اما به دلایل مختلف، این یارانه به هدر می‌رود.

اخیرا قیمت نان سنگک در مازندران ۲۵ درصد افزایش یافته است، اما این افزایش نتوانسته رضایت نانوایان را جلب کند و آنها معتقدند با این قیمت جدید، نه تنها نان برایشان برکتی ندارد بلکه با ضرر مواجه می‌شوند.

شاید این موضوع را باید به حساب نانوایان غیربومی استان مازندران گذاشت که جدا از دستمزد بالای خود، روزانه حقوق دریافت می‌کنند و در نبود آنها، تنور نانوایی‌ها خاموش می‌ماند.

با توجه به اعتراضات نانوایان و مردم در پی افزایش قیمت نان، گویا حل این معضل در جای دیگری نهفته است و با روند فعلی، نه مردم و نه نانوایان راضی نیستند.

اردشیر منصورکیایی، رئیس اتحادیه خبازان تنکابن، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، با بیان اینکه قیمت نان سنگک از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳ هزار و ۱۲۰ تومان تغییر کرده است، از “نانینو” (سامانه مدیریت هوشمند نان) انتقاد کرد که برای هر کیسه آرد سنگک، ۱۱۲ قرص نان را تعریف کرده است.

به گفته وی، با این حساب، حتی با کم‌فروشی و تولید ۱۲۰ قرص نان، یک نانوای سنگک با فروش هر کیسه آرد فقط ۳۷۴ هزار و ۴۰۰ تومان سود خواهد داشت.

اما آیا این سود جوابگوی هزینه‌های یک نانوایی است؟

منصورکیایی با اشاره به هزینه‌های بالای نانوایی‌های سنگک، از جمله دستمزد بالای شاطر (حداقل ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیسه آرد)، وردست (۱۶۰ هزار تومان) و خمیرگیر (۱۲۰ هزار تومان)، همچنین هزینه آرد (۷۰ هزار تومان)، اجاره مغازه (حداقل ۲۰ میلیون تومان در ماه)، هزینه خمیرمایه (حداقل ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیسه آرد)، آب، برق، صبحانه، عصرانه، بیمه و سنوات، هزینه تولید نان را به ازای هر کیسه آرد ۷۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

او با اشاره به اینکه این در حالی است که سود یک نانوایی از هر کیسه آرد فقط ۳۷۴ هزار و ۴۰۰ تومان است، از وضعیت نگران کننده نانوایان سنگک در استان مازندران خبر می‌دهد و می‌گوید: “با این شرایط، نانوایی‌های سنگک در حال تعطیلی هستند و ۳ نانوایی در تنکابن به دلیل نرخ مصوب غیرمنصفانه، مجبور به تعطیلی شده‌اند.”

رئیس اتحادیه خبازان تنکابن با اشاره به اینکه تعددی از نانوایی‌ها به دلیل تخلف در قیمت‌گذاری، با جریمه و پلمپ مواجه می‌شوند و در نهایت منجر به تعطیلی دائم آنها خواهد شد، از خطر تعطیلی همه نانوایی‌های سنگک در استان مازندران خبر داد.

وی با بیان اینکه اگر دولت بدنبال تعطیلی نانوایی‌های سنگک است، باید این راه را ادامه دهد و در غیر این صورت، باید فکری برای نان سنگک و نانوایان آن در استان مازندران بکند، از مسئولان خواست تا به این موضوع مهم توجه جدی کنند.

منصورکیایی با اشاره به اینکه در حال حاضر، قیمت نان برای نانوایان به صرفه نیست و آنها برای جبران هزینه‌های خود، مجبور به گرفتن پول اضافی از مردم می‌شوند، از احتمال تکرار این داستان در آینده خبر داد.

او همچنین از کاهش سوبسید دولت از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد خبر می‌دهد و با محاسبه ضرر نانوایان سنگک در ۷ کیسه آرد، می‌گوید: “یک نانوای سنگک با پخت نان از ۷ کیسه آرد در طول روز، با دریافت سوبسید ۳۰ درصدی دولت، حدود یک میلیون و ۸۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان ضرر خواهد کرد.”

رئیس اتحادیه خبازان تنکابن با بیان اینکه نان سنگک نوع ۲ نه تنها سودی برای نانوایان ندارد، بلکه موجب زیان آنها نیز خواهد شد، خواهان توجه جدی مسئولان به این موضوع و حل معضل نانوایی‌های سنگک در استان مازندران شد.

او با بیان اینکه نان سنگک یک نان ملی و سنتی است، از مسئولان ارشد استان درخواست کرد که با عاجل‌ترین اقدامات ممکن، به این موضوع رسیدگی و چاره اندیشی کنند.

با راه اندازی کارتخوان‌های هوشمند، میزان پخت نان متناسب با آرد تحویلی به نانوایی‌ها تنظیم شد اما نانوایان مدام از سامانه نانینو (کارتخوان‌های هوشمند) و کاهش درآمد ماهانه خود گلایه دارند و هیچ توجهی به بهبود کیفیت و وزن چانه نان ندارند. مردم نیز از پول پرداخت شده برای هر قرص نان بی کیفیت و زمان تلف شده در صف نانوایی‌ها ناراضی هستند.

به عبارت دیگر، به رغم تلاش‌های دولت‌ها، هنوز قوت غالب مردم ساماندهی نشده است و حداقل رضایت مردم را جلب نکرده است.

هم اکنون نیز علیرغم اینکه اخیرا قیمت نان ۲۵ درصد افزایش یافته و هنوز چند ماهی از این افزایش قیمت در استان نگذشته است، اما نانوایان با ترفندهای مختلف از قیمت مصوب عدول می‌کنند و عددهای بالاتری از مشتریان برای هر قرص نان دریافت می‌کنند.

این موضوع موجب اعتراض نانوایان از به صرفه نبودن نرخ جدید و گلایه مردم از گرانفروشی قیمت نان بر اساس نرخ مصوب جدید شده است و این امر، مردم و نانوایان را رودرروی هم قرار داده است…

مع الوصف، باید گفت قیمت مصوب نان در نانوایی‌های سنگکی نوع ۲، هزینه‌های آنها را پوشش نمی‌دهد و پایین‌تر از آنالیز نرخ واقعی است.

شاید یکی از راهکارهای مهم برای حل چالش‌های مربوطه به تصمیمات کلان ملی بازگردد که یکی از این راهکارها، دادن یا واریز سوبسید به حساب سرپرستان خانوار است تا حیف و میل کمتری اتفاق بیفتد.

گفتگو: مجتبی قربانی

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *