ناهم‌خوانی عرضه و تقاضا، مسبب گرانی مسکن است

0

## بحران مسکن: سوداگری و راه حل افزایش عرضه

در سال های اخیر، گرانی مسکن به یک چالش اساسی در کشور تبدیل شده است. داده های رسمی گویای این واقعیت تلخ هستند: شاخص مسکن در سال گذشته به 41.7 درصد رسیده و تورم اجاره بها در مرداد ماه امسال در مناطق شهری به 49 درصد رسیده است.

برای بررسی ریشه های این معضل، با محمدحسین ابراهیمی، دبیر کمیته عمران مشورتی نظام مسائل استان تهران گفتگو کردیم. وی سوداگری را عامل اصلی گرانی مسکن می داند. به گفته او، تبدیل مسکن به یک کالای سرمایه ای، بنگاه داری بانک ها و سابقه تاریخی تورم در این بخش از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن هستند.

ابراهیمی با اشاره به ثبات نسبی قیمت دلار و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران، انتظار تورمی را عامل اصلی افزایش قیمت مسکن می داند. وی معتقد است که در شرایط فعلی، قیمت مسکن هنوز هم قابلیت افزایش بیشتر را دارد.

**راه حل بحران مسکن: افزایش عرضه و برنامه ریزی جامع**

ابراهیمی با تأکید بر ضرورت ارائه برنامه های جامع برای حل بحران مسکن، از وجود مافیای مسکن که مانع از اجرای برنامه های نخبگان برای حل این معضل می شود، انتقاد کرد. وی معتقد است با استفاده از فرمول های صحیح، می توان قیمت مسکن را به سطح واقعی رساند و آن را برای تمام اقشار جامعه قابل دسترس کرد.

وی با ارائه طرحی برای چند پروژه ساختمانی با سطوح مختلف لوکس سازی، پیشنهاد می کند که با ارائه امتیازات و تسهیلات به سازندگان در مناطق مرفه نشین، قیمت ساخت مسکن برای دهک های پایین تر و نیازمند کاهش یابد. به این ترتیب، می توان با تمرکز بر افزایش عرضه مسکن، واحد مسکونی برای همه اقشار جامعه فراهم کرد.

**تأثیر قیمت مسکن بر کیفیت زندگی**

ابراهیمی با اشاره به سهم بالای هزینه مسکن در سبد خانوار، به تاثیر آن بر کیفیت زندگی مردم اشاره می کند. وی معتقد است که افزایش قیمت مسکن منجر به کاهش بودجه خانوار برای سایر نیازهای اساسی مانند آموزش، بهداشت و تفریح می شود.

وی با مقایسه وضعیت ایران خودرو و سایپا، راه حل این معضل را افزایش تولید و عرضه مسکن با حمایت دولت، ارائه زمین رایگان و جذب سرمایه گذار می داند.

**

پایگاه خبری پارسی خبر

**

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *