مدیر عامل سایپا: تولید نیسان آبی؛ تا پایان سال تمدید شد
## سایپا با چالشهای تولید و واردات خودرو دست و پنجه نرم میکند
مدیرعامل سایپا در حاشیه افتتاح خط تولید انبوه شاهین پلاس، به چالشهای پیش روی این شرکت در زمینه تولید و واردات خودرو اشاره کرد.
توسلی مهر درباره ادامه تولید نیسان آبی که مجوز تولید آن تا تیرماه سال آینده معتبر است، گفت: مجوز تولید این خودرو تا پایان سال تمدید خواهد شد.
وی در ادامه افزود: امیدواریم محصولات جدید جایگزین نیسان آبی به زودی به تولید انبوه برسند. پیشبینی ما این است که احتمالا تا اردیبهشت سال آینده شاهد ورود این محصولات جدید به بازار باشیم.
توسلی مهر در رابطه با افت تولید خودروسازان در نیمه اول سال، علت اصلی آن را تصمیمات متولیان امر مانند تخصیص ارز، قطع برق و مشکلات نقدینگی عنوان کرد.
او با بیان اینکه تولید سایپا در سال جاری حدود 2 درصد نسبت به سال گذشته افت داشته است، گفت: تا نیمه آبان ماه، تولید سایپا از میزان سال گذشته پیشی خواهد گرفت و تا پایان سال نیز شاهد تولید قابل توجهی نسبت به سال گذشته خواهیم بود.
مدیرعامل سایپا با اشاره به هدفگذاری تولید 560 هزار دستگاه انواع خودرو در این شرکت تا پایان سال، اعلام کرد: در سال گذشته حدود 475 هزار دستگاه تولید داشتیم و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز حدود 275 هزار دستگاه تولید شده است. او تاکید کرد که با وجود مشکلات و چالشها، در مهر ماه با تولید 47 هزار و 200 دستگاه، از تولید سال قبل پیشی گرفتیم و حدنصاب چندین ساله تولید را شکستیم.
در خصوص برنامهریزی برای رسیدن به هدفگذاری تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در برنامه هفتم توسعه، توسلی مهر با بیان اینکه با منطق هدفگذاری 3 میلیون دستگاه ارتباطی برقرار نکردم، اظهار کرد: نیاز بازار داخلی حدود یک و نیم میلیون دستگاه است و بازارهای صادراتی نیز به زیرساختهای صادراتی نیاز دارند.
او تاکید کرد که برای صادرات به کشورهای منطقه، آفریقایی و امریکای جنوبی نیازمند ایجاد زیرساختهای مناسب هستیم.
مدیرعامل سایپا سهم این شرکت در تولید سالانه را تا سال 1407، 950 هزار دستگاه اعلام کرد.
او درباره کاهش تعهدات معوق به مشتریان نیز گفت: در ابتدای سال، 45 هزار دستگاه تعهد معوق داشتیم که این میزان هم اکنون به 13 هزار دستگاه کاهش یافته است.
توسلی مهر درباره سهم و تکلیف سایپا در واردات خودرو نیز گفت: به این شرکت تکلیف شده بود که تعدادی خودروی برقی، ترکیبی یا هیبریدی، سی بی یو (CBU) و اس کی دی (SKD) وارد کند. از 60 هزار دستگاه برنامهای که وزارت صمت عرضه کرده بود، قبل از سال جاری، حدود 3 هزار دستگاه تخصیص ارز تعلق گرفت و توانستیم وارد کنیم.
او اضافه کرد: در حال حاضر 57 هزار دستگاه از برنامه واردات عقب هستیم و در خصوص سی بی یو نیز منتظر تاییدیه تخصیص ارز هستیم تا این مسیر نیز ادامه پیدا کند.
مدیرعامل سایپا با اشاره به افتتاح خط جدید تولید شاهین پلاس با ظرفیت ساعتی 20 دستگاه، اعلام کرد: واگذاری این خودرو به طور نمادین 3 ماه زودتر از موعد به مشتریان انجام شد و تحویل بعدی نیز زودتر از زمان موعد خواهد بود. او تاکید کرد: تا پایان سال، تعهداتی که به مردم داده ایم کامل محقق خواهد شد.
توسلی مهر در خصوص صفهای طولانی مشتریان در نمایندگیهای خدمات خودرویی و تعمیرگاههای مجاز نیز گفت: ماندگاری خودرو در نمایندگیها کاهش یافته، چرا که حجم تامین قطعات در مقایسه با پارسال 100 درصد افزایش یافته است.