عزم جدی برای افزایش ظرفیت CNG/ ناترازی بنزین جبران می شود
## گامی به سوی تنوع در سبد سوخت: سی ان جی، راهکاری فوری برای ناترازی بنزین
کشور ما درگیر معضل ناترازی بنزین است، معضلی که نه تنها به جیب مردم فشار می آورد، بلکه خروج ارز قابل توجهی را به دنبال دارد. در این میان، توسعه استفاده از سی ان جی به عنوان راهکاری سریع و موثر برای حل این مشکل مطرح می شود.
متاسفانه سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور از اقبال چندانی برخوردار نیست. با وجود ظرفیت تولید روزانه حداقل ۴۵ میلیون متر مکعب سی ان جی، تنها ۲۰ میلیون متر مکعب از این ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که کارشناسان انرژی، سی ان جی را سریع ترین و بهترین راه حل برای حل مشکل ناترازی بنزین می دانند.
علیرغم توجه جهانی به خودروهای برقی، جایگزینی خودروهای بنزینی با خودروهای برقی در کشور ما نیازمند برنامه بلند مدت است. در این شرایط، توسعه سی ان جی به عنوان راهکاری فوری و عملی، می تواند نقش مهمی در حل ناترازی بنزین داشته باشد. این راهکار نیازمند سرمایه گذاری مجدد نیست و ظرفیت تولید روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب سی ان جی مازاد بر ظرفیت فعلی عرضه در کشور وجود دارد.
در حال حاضر، ۴۵ درصد از ظرفیت جایگاه های سی ان جی در کشور بلااستفاده مانده است. مصرف روزانه این سوخت پاک در سال های اخیر نیز از ۲۴ میلیون متر مکعب به ۱۹ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
توسعه پایدار سی ان جی نیازمند توجه به چند نکته است:
* افزایش سطح پوشش جایگاه های سی ان جی به ویژه در کلانشهرها و جنوب شرق کشور با تمرکز بر احداث جایگاه های سیار و نیز کوچک مقیاس.
* توجه به اقتصاد جایگاه داران از طریق ایجاد تناسب در کارمزد حق العمل با هزینه های جاری و نگهداری جایگاه.
* ارائه خدمات مستمر، تأمین و نوسازی تجهیزات با سازوکارهای حمایتی و همچنین پایش و بررسی دوره ای تجهیزات.
با اجرای این راهکارها، می توانیم از یک سو اقبال مصرف کنندگان را به سی ان جی افزایش دهیم و از سوی دیگر، توسعه و عرضه پایدار این سوخت پاک را تضمین کنیم.
### خودروهای غیر استاندارد، متهم ردیف اول ناترازی بنزین
یکی از دلایل اصلی ناترازی بنزین، مصرف بالای بنزین در کشور ما است که ۲ تا ۳ برابر مصرف سایر کشورها است. این مصرف بالا علاوه بر آلودگی هوا، بر ناترازی بنزین نیز دامن زده است.
متاسفانه در بازار داخلی خودرو، انحصار چند جانبه وجود دارد که انتخاب های محدود و گرانی را برای مردم به ارمغان آورده است. این انحصار، خودروسازان را از وظیفه خود در تولید خودروهای با استانداردهای مصرف سوخت مناسب، معاف کرده است.
در سال ۹۸ مصوبه ای ابلاغ شد که یک و نیم میلیون خودرو با حمایت دولت به صورت رایگان دوگانه سوز شوند. متاسفانه این مصوبه به دلیل مشکلات موجود، با شکست مواجه شد و نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه از این طریق دوگانه سوز شدند.
### راه حل: همکاری دولت و مردم
برای حل مشکل ناترازی بنزین و توسعه پایدار سی ان جی، همکاری دولت و مردم ضروری است. دولت باید با تسهیل دسترسی به جایگاه های سی ان جی، حمایت از جایگاه داران، ارائه خدمات مستمر، تأمین و نوسازی تجهیزات، و پایش و بررسی دوره ای تجهیزات، زمینه استفاده بیشتر از سی ان جی را فراهم کند.
از سوی دیگر، مردم باید با انتخاب خودروهای با استانداردهای مصرف سوخت مناسب، و توجه به مصرف بهینه سوخت، دولت را در این راه یاری دهند.