صنایع معتاد به انرژی ارزان

0

## بحران انرژی، راه حل در بهینه‌سازی نه افزایش تولید

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در افتتاحیه کنفرانس بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشور گفت: “مصرف انرژی در بخش نیروگاهی ما از کل مصرف خانگی بیشتر است. هرچند مردم در بهینه‌سازی مصرف نقش مهمی دارند، اما مقصر اصلی افزایش مصرف نیستند و دولت باید با ارائه خودرو، بخاری و کولرهای کم‌مصرف، زمینه را برای کاهش مصرف در بخش خانگی فراهم کند.”

وی با بیان اینکه در حوزه بنزین، ناترازی مصرف به بیش از ۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده و حتی در برخی از مواقع سال شاهد واردات بنزین هستیم، افزود: “در حوزه گاز نیز در دو دوره پیک مصرف، شاهد ناترازی بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز هستیم. در این شرایط افزایش تولید پاسخگوی رشد مصرف نیست و باید به بهینه‌سازی مصرف و تنوع بخشی سبد سوخت با استفاده از CNG و LPG توجه ویژه شود.”

شریعتی تاکید کرد: “با توجه به ظرفیت بالای بهینه‌سازی در کشور، نزدیک به ۵ میلیارد دلار می‌توان با بهینه‌سازی مصرف صرفه‌جویی کرد. این بهینه‌سازی نباید فقط در بخش خانگی صورت گیرد و باید به بخش‌های حمل و نقل، صنعت، نیروگاهی و زنجیره تأمین نیز توجه شود. در حال حاضر میزان گاز فلر شده در کشور برابر با کل صادرات گاز ماست.”

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: “در برنامه هفتم، مقرر شده در بخش مصرف ۹۵۵ هزار و در بخش تولید ۳۳۵ هزار معادل بشکه نفت خام بهینه‌سازی انرژی صورت بگیرد. برای دستیابی به این هدف، باید به صورت ترکیبی به راهکارهای بهینه‌سازی توجه شود. برنامه هفتم تاکید ویژه ای بر موضوعاتی نظیر جلوگیری از تشدید ناترازی انرژی، ایجاد بازار بهینه‌سازی، حذف یارانه گاز در طول زنجیره ارزش، استانداردگذاری و جریمه، ایجاد ساختار متمرکز بهینه‌سازی، ذخیره سازی و رصد پایش دارد.”

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزارت نفت، در ادامه این نشست گفت: “طبق ترازنامه انرژی سال ۱۴۰۱، تولید انرژی اولیه برابر ۹.۴ میلیون بشکه نفت خام در روز بوده که ۷.۸ میلیون بشکه نفت خام آن به عرضه اولیه رسیده و ۴.۷ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده که صنعت و خانگی بیشترین مصرف را داشتند.”

وی با بیان اینکه ۱۸ درصد تلفات انرژی در کشور وجود دارد، افزود: “با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان به میزان ۵۰ درصد از سوخت نیروگاهی را کاهش داد و در کل دستیابی به صرفه‌جویی ۱۰ میلیون بشکه در صنعت قابل دسترس است. با احتساب صرفه‌جویی نیروگاهی، می‌توانیم به ۳۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی برسیم.”

فلاحتیان با انتقاد از عدم تحقق اهداف بهینه‌سازی در گذشته گفت: “علیرغم قوانین مختلف، اهداف بهینه‌سازی محقق نشده و شاخص شدت انرژی به جای کاهش به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته است. در کشورهای توسعه یافته، شدت انرژی از رشد مصرف انرژی کمتر است اما در ایران این موضوع برعکس است.”

معاون وزیر نفت با تاکید بر ضرورت عبور از اقتصاد منبع انرژی محور گفت: “با توجه به پایان‌پذیر بودن منابع انرژی کشور، باید از اقتصاد منبع انرژی محور عبور کنیم. در گذشته توسعه صنایع مبتنی بر انرژی ارزان بود که شاهد این شدیم که رشد تولید ناخالص کشور با رشد انرژی یکسان نبود.”

وی با اشاره به عدم راندمان صنایع با سوخت ارزان افزود: “صنایع با سوخت ارزان، اقدامی برای بالا بردن راندمان خود انجام نداده اند و همچنین با توجه به مصرف انرژی بالا در کشور و همچنین تلفات بالای انرژی باید سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار برای جبران خسارت آن دولت تا پایان دولت چهاردهم هزینه کند.”

فلاحتیان تاکید کرد: “رفع ناترازی انرژی باید هم از طرف عرضه و هم از طرف تولید صورت بگیرد و افزایش عرضه تنها راهکار نخواهد بود. طرح‌های بهینه‌سازی و کنترل مصرف سوخت با زمان و هزینه کمتر نسبت به طرح‌های افزایش تولید خواهند بود و بازده بیشتری هم دارند.”

وی در پایان گفت: “وزارت نفت انجام طرح‌های بهینه‌سازی را در اولویت خود دارد و همچنین دو طرح جمع آوری گازهای فلر و توسعه میادین گازی با شرکت‌های بزرگ انرژی بر را جز اولویت‌های خود گذاشته است. اولین قرارداد توسعه منابع گازی با شرکت‌های بزرگ انرژی بر توسط وزارت نفت تا یک ماه آینده به امضا خواهد رسید. سرمایه‌گذاران می‌توانند با تولید گازی که می‌کنند هم طرح‌های توسعه‌ای خود را جلو ببرند و هم گاز تولیدی را برای رفع ناترازی در ایام پیک استفاده کنند.”

“تا پایان دولت فعلی بیش از ۹۰ درصد گازهای همراه جمع آوری خواهد شد و در صدد. رفع موانع مصوبات شورای اقتصادی دولت در زمینه بهینه‌سازی هستیم زیرا در آن شورا نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار طرح، مقرر شده که تأمین مالی آن نیز از طریق صرفه‌جویی حاصل خواهد شد.”

“تا ساختار متمرکز ایجاد نشود نمی‌توانیم انتظار بهینه‌سازی را داشته باشیم و لذا ایجاد سازمان بهره‌وری انرژی از جمله اولویت‌های کشور است.”

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *