رهبر کلیسای ارتدکس بوسنی برای گفت‌وگوهای دینی با ایران ابراز تمایل کرد

0

## سفیر ایران و رهبر کلیسای ارتدکس بوسنی درباره گسترش روابط دینی گفت‌وگو کردند

در دیدار سفیر و رایزن فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین با رهبر کلیسای ارتدکس بوسنی، دو طرف بر تقویت ارتباطات دینی و تبادل فرهنگی تاکید کردند.

ابوذر ابراهیمی ترکمان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، و محمدحسین انصاری، رایزن فرهنگی کشورمان، با متروپولیت هریزوستوم، رهبر کلیسای ارتدکس بوسنی-دابر (سارایوو) دیدار و درباره ارتقای همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف، از جمله تبادل دانش و تجربه‌های دینی، بحث و گفتگو کردند.

هریزوستوم با استقبال گرم از هیئت ایرانی، بر سابقه طولانی و ریشه دار کلیسای ارتدکس در بوسنی و هرزگوین تاکید کرد که به سال 1219 میلادی بازمی‌گردد. وی با اشاره به اینکه کلیسای بوسنی بخشی از کلیسای واحد ارتدکس است که با 5 پاتریارک زیر نظر کلیسای ارتدکس صربستان فعالیت می‌کند، بر اهمیت تقویت روابط با ایران تاکید کرد.

رهبر کلیسای ارتدکس بوسنی-دابر (سارایوو) با اشاره به وجود بیش از 1500 کلیسای ارتدکس در سراسر بوسنی و هرزگوین و فعالیت 120 کشیش در این ناحیه، از آمادگی کلیسای ارتدکس برای گسترش تعاملات با ایران خبر داد.

وی همچنین بر ضرورت برقراری صلح در همه مناطق جهان و ابراز همدردی با مردم فلسطین و لبنان تاکید کرد.

هریزوستوم با اشاره به مطالعات گسترده شخصی خود در مورد تاریخ و فرهنگ ایران، از آنها به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند یاد کرد.

در این دیدار، ابراهیمی ترکمان ضمن تشریح وضعیت همزیستی ادیان از جمله پیروان کلیسای ارتدکس و ارامنه در ایران، به ترجمه کتاب‌های متعدد در حوزه اندیشه‌های مسیحیت ارتدکس و تدریس واحدهای مرتبط در برخی دانشگاه‌های ایران اشاره کرد. سفیر ایران همچنین برگزاری ادوار مختلف گفت‌وگوهای دینی با ادیان مختلف از جمله با کلیسای ارتدکس روسیه و یونان را از تجربیات مثبت جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *