## نوسانات بازار ارز: واکنش به تنش‌های منطقه‌ای

بازار ارز در روزهای اخیر شاهد نوسانات شدیدی بوده است. این نوسانات به طور مستقیم تحت تاثیر اخبار سیاسی و نظامی در منطقه قرار دارد. اخبار مبنی بر احتمال درگیری مستقیم، تقاضا برای ارز را کاهش داده و به دنبال آن نرخ‌ها به سمت پایین حرکت می‌کنند. در مقابل، اخبار حاکی از آمادگی برای پاسخگویی نظامی به تنش‌ها، تقاضا را افزایش داده و به رشد نرخ ارز منجر می‌شود.

با توجه به تحریم‌های شدید اقتصادی و انزوای بازار ایران از بازار جهانی، منابع ارزی کشور محدود شده‌اند. درآمدهای ارزی عمدتاً از طریق صادرات نفت خام تامین می‌شود که در حساب بانک مرکزی ذخیره می‌شوند. در شرایط کنونی، منابع ارزی جایگزینی در دسترس نیست، بنابراین هر خبری که ریسک درآمدهای نفتی را افزایش دهد، می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

در چند هفته اخیر، اخبار مربوط به درگیری‌های نظامی در منطقه، نیروی محرکه بازار ارز تهران بوده است. گرچه نرخ آزاد دلار هنوز از سقف تاریخی 67 هزار تومان فاصله دارد، اما ریسک‌های موجود در معاملات، زمینه را برای رشد نرخ شاخص‌های ارزی فراهم کرده است.

پس از عملیات “وعده صادق 2″، بسیاری از تحلیلگران معتقدند توپ در زمین رژیم صهیونیستی است. با این حال، اخبار ضد و نقیض و غیررسمی در خصوص نحوه پاسخگویی اسرائیل به ایران در رسانه‌های داخلی و خارجی، فضای بازار ارز را متشنج کرده است.

به گفته کارشناسان، در صورت پاسخ محدود رژیم صهیونیستی و عدم تهدید تاسیسات استراتژیک کشور، ریسک‌های موجود در معاملات به سرعت تخلیه خواهد شد و قیمت ارز به کانال‌های قبلی خود باز خواهد گشت. مشابه این اتفاق در ماه فروردین رخ داد. در میانه فروردین، انتشار اخبار مربوط به حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی، قیمت دلار آزاد را به 67 هزار تومان رساند. اما با پایان یافتن این تنش، قیمت دلار در بازه 57 تا 58 هزار تومان ثابت شد.

روز گذشته، یکشنبه 15 مهر ماه، نرخ شاخص‌های ارزی در بازار غیررسمی تهران روند افزایشی را نشان می‌داد. قیمت دلار آزاد که در روز شنبه حدود 1150 تومان کاهش یافته بود، در روز یکشنبه رشد قیمتی مشابهی را تجربه کرد و به نرخ روزهای پایانی هفته گذشته بازگشت. به این ترتیب، قیمت دلار آزاد در روز یکشنبه به 63 هزار و 350 تومان رسید. قیمت یورو نیز با افزایش 1050 تومانی به 69 هزار و 550 تومان و پوند نیز با رشد 1250 تومانی به 83 هزار و 350 تومان رسید.

همزمان با تشدید تنش‌های منطقه‌ای، قیمت فلز طلا نیز در بازار تهران افزایش یافت. قیمت سکه طلا طرح جدید با رشد یک میلیون و 115 هزار تومانی به 49 میلیون و 280 هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب 400 هزار تومان و 350 هزار تومان افزایش یافته و به 26 میلیون و 950 هزار تومان و 17 میلیون و 900 هزار تومان رسید.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *