ابهامات بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه‌‌‌‌‌دارند؟

0

## نرخ دلار نیما: انتظار برای تغییر مسیر

نرخ دلار در سامانه نیما با وجود فشارهای اقتصادی، همچنان در مسیر آرام خود حرکت می‌کند و افزایش چشمگیری در آن مشاهده نمی‌شود. سیاستگذاران اقتصادی در تلاش برای ایجاد شرایطی مناسب برای افزایش نرخ دلار نیما و کاهش نرخ بهره هستند. این تلاش با هدف جلوگیری از شوک اقتصادی ناشی از جهش ناگهانی نرخ دلار و ورود حجم عظیم نقدینگی به بازارهای موازی صورت می‌گیرد.

با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، چشم‌انداز اقتصادی کشور به شدت تحت تأثیر این رویداد قرار گرفته است. دولت فعلی در انتظار نتیجه انتخابات و مشخص شدن وضعیت تنش‌های سیاسی بین‌المللی در منطقه خاورمیانه، ساختار اقتصادی جدیدی را طراحی خواهد کرد.

حصول توافق سیاسی و اقتصادی و رفع تحریم‌ها، افزایش درآمدهای صادراتی ایران از محل فروش محصولات نفتی و غیرنفتی را به همراه خواهد داشت. این امر امکان تغییر ریل اقتصادی کشور و تصمیم‌گیری برای تعیین ساختار اقتصادی جدید را فراهم می‌کند.

**چالش‌های سرعت رشد نرخ نیما**

**محمدعلی احمدزاده اصل**، کارشناس بازار سرمایه، در مورد افزایش نرخ اوراق خزانه اسلامی (اخزا) و تأثیر آن بر بازار سرمایه اظهار داشت: افزایش نرخ اخزا به دلیل نیاز به نقدینگی در بخش‌های مختلف اقتصادی است. بانک‌ها، صنایع و کسب‌وکارهای خرد با کمبود نقدینگی مواجه هستند. با وجود تورم بالا، نرخ اوراق خزانه اسلامی به‌طور طبیعی به سمت افزایش حرکت می‌کند.

احمدزاده با اشاره به افزایش تقاضا برای پول، تاثیر این افزایش را بر بازار اوراق خزانه و در نهایت سایر بازارها بررسی می‌کند.

وی معتقد است که بازدهی بدون‌ریسک در بازار پول همیشه تاثیر منفی بر بازار سرمایه داشته است. این موضوع به دلیل ترجیح سرمایه‌گذاران به بازدهی کمتر ولی بدون‌ریسک در اوراق بهادار با درآمد ثابت نسبت به بازدهی با ریسک در بازار سهام است.

احمدزاده با اشاره به بازدهی کمتر بازار سرمایه در چهار سال گذشته، افزایش نرخ اوراق اخزا را باعث خروج سرمایه از بازارهای پرریسک و سرازیر شدن آن به سمت این اوراق می‌داند.

**تک‌نرخی شدن قیمت دلار و تاثیر آن بر اقتصاد**

وی با اشاره به ادعای وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تورمی نبودن افزایش نرخ دلار نیما، تک‌نرخی شدن قیمت دلار را به نفع تمامیت اقتصاد و بازار سرمایه می‌داند.

احمدزاده افزایش نرخ دلار نیمایی را باعث کاهش سفته‌بازی و فعالیت دلالان می‌داند. تک‌نرخی شدن قیمت دلار به نظر وی، باعث واقعی‌تر شدن قیمت محصولات صنایع و افزایش سودآوری و بازدهی بنگاه‌ها خواهد شد.

**دلایل کندی سرعت رشد نرخ نیما**

احمدزاده با اشاره به احتیاط سیاستگذاران و تصمیم‌گیران اقتصادی، روند آرام رشد نرخ نیما را به هدف جلوگیری از وارد شدن شوک اقتصادی به دنبال افزایش ناگهانی نرخ دلار نیمایی نسبت می‌دهد.

به نظر وی، افزایش سرعت رشد نرخ نیما باعث افزایش و تقویت صادرات و قدرت تولیدی شرکت‌ها خواهد شد و نتیجه آن، بهبود عملکرد تمام اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت.

**سیاست انقباضی و آینده بازار سرمایه**

**آراد پورکار**، کارشناس بازار سرمایه، اصلاح بازار سرمایه را به دلیل وجود ریسک‌های سیستماتیک مانند تنش‌های نظامی و سیاسی در منطقه می‌داند. به نظر وی، بازار در وضعیت کنونی نوسان ادامه‌داری خواهد داشت تا وضعیت آن در آینده تعیین‌تکلیف شود.

پورکار با اشاره به رشد دلار نیمایی، کاهش ریسک‌های سیستماتیک را باعث رشد بازار سرمایه می‌داند. وی با توجه به سودآوری بهتر شرکت‌های صادرات‌محور و گزارش قابل‌قبول 6 ماهه برخی از شرکت‌ها، افق مناسبی را برای بازار سرمایه متصور است.

به نظر وی، با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، رفتار کم‌نوسان و خنثی بازار سرمایه می‌تواند ادامه‌دار باشد تا متغیرهایی مانند دلار نیما، نرخ بهره و تنش‌های برون‌مرزی و انتخابات آمریکا مشخص شوند.

**تداوم نرخ بهره و چشم‌انداز بازار سرمایه**

پورکار با اشاره به تداوم نرخ بهره در حوالی 30 درصد، سیاست انقباضی دولت را تا زمان مشخص شدن وضعیت توافق ادامه‌دار می‌داند.

وی معتقد است که کاهش نرخ بهره مستلزم ایجاد یک چشم‌انداز مثبت در ساختار اقتصادی است تا دولت وضعیت را برای کاهش نرخ بهره مساعد ببیند.

پایگاه خبری پارسی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *